Kungjort.

Göteborg · Möte · Protokoll

Kommunstyrelsen — 21 april 2026

Textversion, automatiskt utläst ur protokollet. Öppna original-PDF:en — den gäller alltid vid tveksamhet.

§ 1 63.20-1 7 - fiskehamn som i kommersiellt syfte hanterar både fångstredskap och

1 §. 63.20-1 7 - fiskehamn som i kommersiellt syfte hanterar både fångstredskap och fångst. 63.20-2 3 - fiskehamn som i kommersiellt syfte hanterar antingen fångstredskap eller hanterar fångst. - 63.2001 4 U Fritidsbåtshamn, för mer än 600 båtar, med uppläggning eller upptag. - 63.2002 3 U Fritidsbåtshamn, för mer än 200 men högst 600 båtar, med uppläggning eller upptag. - 63.2003 2 U Fritidsbåtshamn, för mer än 50 men högst 200 båtar, med uppläggning eller upptag. - 63.2004 T U Fritidsbåtshamn, för högst 50 båtar, med uppläggning eller upptag. - 63.2005 T U Fritidsbåtshamn utan uppläggning eller upptag. Flygplatser 24 kap 3§ 63.30 A Civil flygplats med en instrumentbana som är längre än 1 200 meter. Tillståndsplikten gäller inte flygplats som är tillståndspliktig enligt 4 §. 63.30-1 28 - Mer än 50 000 landningar per kalenderår. 63.30-2 20 - Mer än 20 000 landningar men högst 50 000 landningar per kalenderår. 63.30-3 16 - Mer än 5 000 landningar men högst 20 000 landningar per kalenderår. 63.30-4 10 - Högst 5 000 landningar per kalenderår. 24 kap 4 § 63.40 13 B Flottiljflygplats eller civil flygplats med infrastruktur för militär flygverksamhet, om instrumentbanan på flottiljflygplatsen eller den civila flygplatsen är längre än 1 200 meter. - 63.4001 4 U Flottiljflygplats eller civil flygplats med infrastruktur för militär flygverksamhet, om instrumentbanan på flottiljflygplatsen eller den civila flygplatsen är kortare än 1 200 meter. 24 kap 5 § 63.50 T C Flygplats för motordrivna luftfartyg där mer än 500 flygrörelser per kalenderår äger rum. Anmälningsplikten gäller inte om flygplatsen är tillståndspliktig enligt 3 eller 4 §. - 63.5001 T U Flygplats för motordrivna luftfartyg där högst 500 flygrörelser per kalenderår äger rum. Annan trafikinfrastruktur - 63.10001 26 U Väganläggning i drift upplåten för allmän trafik, med en sammanlagd trafik med mer än 1 000 miljoner1 fordonskilometer per kalenderår. - 63.10002 19 U Väganläggning i drift upplåten för allmän trafik, med en sammanlagd trafik med mer än 500 miljoner2 fordonskilometer per kalenderår. - 63.10003 16 U Väganläggning i drift upplåten för allmän trafik, med en sammanlagd trafik med mer än 100 miljoner3 fordonskilometer per kalenderår. - 63.10004 T U Parkering. - 63.10101 19 U Spåranläggning i drift för lokal kollektivtrafik med en sammanlagd spårlängd över 80 kilometer. - 63.10102 13 U Spåranläggning i drift för regional kollektivtrafik eller nationell person och/eller godstrafik med en sammanlagd spårlängd över 30 kilometer. - 63.10103 8 U Övriga spåranläggningar. LABORATORIER 25 kap 1 § 73.10 7 C Kemiska eller biologiska laboratorier med en total golvyta som är större än 5 000 kvadratmeter. Anmälningsplikten gäller inte laboratorier som 1. ingår i verksamhet som är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt någon annan bestämmelse i miljöprövningsförordningen, 2. är tillstånds- eller anmälningspliktiga enligt 13 kap. miljöbalken, eller 3. ingår i utbildningslokaler som är anmälningspliktiga enligt 38 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. - 73.1001 7 U Kemiska eller biologiska laboratorier för utbildning med en total golvyta som är större än 5 000 kvadratmeter. - 73.1002 2 U Kemiska eller biologiska laboratorier med en total golvyta som är större än 20 kvadratmeter men högst 5 000 kvadratmeter. - 73.1003 T U Kemiska eller biologiska laboratorier med en total golvyta som är högst 20 kvadratmeter. 1 Motsvarar en vägsträcka på c:a 55 km med 50.000 fordonspassager per dygn 2 Motsvarar en vägsträcka på c:a 55 km med 25.000 fordonspassager per dygn 3 Motsvarar en vägsträcka på c:a 25 km med 10.000 fordonspassager per dygn TANKRENGÖRING 26 kap 1 § 74.10 B Anläggning för rengöring av cisterner, tankar eller fat som i annan verksamhet än den egna används för förvaring eller transport av kemiska produkter och där någon kemisk produkt, a) enligt föreskrifter som har meddelats av Kemikalieinspektionen har klassificerats med de riskfraser som ingår i faroklasserna ”mycket giftig”, ”giftig”, ”frätande”, ”cancerframkallande”, ”mutagen”, ”reproduktionstoxisk” eller ”miljöfarlig”, eller b) enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1272/2008 av den 16 december 2008 om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar, ändring och upphävande av direktiven 67/548/EEG och 1999/45/EG samt ändring av förordning (EG) nr 1907/2006 uppfyller kriterierna för att klassificeras i faroklasserna ”akut toxicitet kategori 1”, ”akut toxicitet kategori 2”, ”akut toxicitet kategori 3”, ”specifik organtoxicitet enstaka exponering kategori 1”, ”specifik organtoxicitet upprepad exponering kategori 1”, ”frätande för huden kategori 1A”, ”frätande för huden kategori 1B”, ”frätande för huden kategori 1C”, ”cancerogenitet kategori 1A”, ”cancerogenitet kategori 1B”, ”cancerogenitet kategori 2”, ”mutagenitet i könsceller kategori 1A”, ”mutagenitet i könsceller kategori 1B”, ”mutagenitet i könsceller kategori 2”, ”reproduktionstoxicitet kategori 1A”, ”reproduktionstoxicitet kategori 1B”, ”reproduktionstoxicitet kategori 2”, ”farligt för vattenmiljön kategori akut 1”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 1”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 2”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 3”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 4” eller ”farligt för ozonskiktet”. 74.10-1 9 - Rengöring av cisterner, tankar eller fat som i annan verksamhet än den egna används för förvaring eller transport av mer än 500 kubikmeter per kalenderår. 74.10-2 7 - Rengöring av cisterner, tankar eller fat som i annan verksamhet än den egna används för förvaring eller transport av högst 500 kubikmeter per kalenderår. 26 kap 2 § 74.20 6 C Anläggning för rengöring av cisterner, tankar eller fat som används för förvaring eller för transport av kemiska produkter. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 1 §. HÄLSO- OCH SJUKVÅRD 27 kap 1 § 85.10 9 C Sjukhus med fler än 200 vårdplatser. - 85.1001 3 U Sjukhus med högst 200 vårdplatser. 27 kap 2 § 85.20 5 C Anläggning för sterilisering av sjukvårdsartiklar, om etylenoxid används som steriliseringsmedel. - 85.3001 T U Tandläkarmottagning - 85.4001 T U Djursjukhus och liknande RENING AV AVLOPPSVATTEN 28 kap 1 § 90.10 B Avloppsreningsanläggning som omfattas av lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster och som tar emot avloppsvatten med en föroreningsmängd som motsvarar 2 000 personekvivalenter eller mer. 90.10-1 20 - Mottagande av en föroreningsmängd som motsvarar mer än 100 000 personekvivalenter. 90.10-2 16 - Mottagande av en föroreningsmängd som motsvarar mer än 20 000 personekvivalenter men högst 100 000 personekvivalenter. 90.10-3 12 - Mottagande av en föroreningsmängd som motsvarar mer än 2 000 personekvivalenter men högst 20 000 personekvivalenter. 28 kap 2 § 90.11 B Avloppsreningsanläggning med en anslutning av 2 000 personer eller fler. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 1 §. 90.11-1 20 - Anslutning av fler än 100 000 personer. 90.11-2 16 - Anslutning av fler än 20 000 personer men högst 100 000 personer. 90.11-3 12 - Anslutning av fler än 2 000 personer men högst 20 000 personer. 28 kap 3 § 90.15-i 16 B Avloppsreningsanläggning som tar emot avloppsvatten från en eller flera sådana anläggningar som avses i 1 kap. 2 § industriutsläppsförordningen (2013:250). Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 1 §. 28 kap 4 § 90.16 C Avloppsreningsanläggning som tar emot avloppsvatten med en föroreningsmängd som motsvarar mer än 200 men mindre än 2 000 personekvivalenter. 90.16-1 8 - Mottagande av en föroreningsmängd som motsvarar mer än 500 personekvivalenter men mindre än 2000 personekvivalenter. - Mottagande av en föroreningsmängd som motsvarar mer än 200 90.16-2 7 personekvivalenter men mindre än 500 personekvivalenter. - 90.2001 6 U Avloppsreningsanläggning som tar emot avloppsvatten med en föroreningsmängd som motsvarar mer än 100 men högst 200 personekvivalenter. - 90.2002 5 U Avloppsreningsanläggning som tar emot avloppsvatten med en föroreningsmängd som motsvarar mer än 25 men högst 100 personekvivalenter. - 90.2003 T U Avloppsledningsnät, inklusive pumpstationer mm. 28 kap 5 § 90. 20 T C 1. en anläggning för återvinning av avloppsvatten från en verksamhet enligt 1, 2 eller 4 § för sådan bevattning inom jordbruket som anges i avsnitt 1 i bilaga I till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/741 av den 25 maj 2020 om minimikrav för återanvändning av vatten, i den ursprungliga lydelsen, och 2. tillhandahållande av återvunnet vatten från en sådan anläggning. Anmälningsplikten gäller inte för forsknings- eller pilotprojekt som har undantagits från tillämpningen av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/741, i den ursprungliga lydelsen. AVFALL 29 kap 1 § Med avfall, behandla avfall, återvinna avfall, förbereda avfall för återanvändning, materialåtervinna avfall, bortskaffa avfall, samla in avfall, deponi, deponera avfall och uttjänt bil avses detsamma som i 15 kap. miljöbalken. 29 kap 2 § Med farligt avfall och icke-farligt avses detsamma som i avfallsförordningen (2020:614). 29 kap 3 § Med inert avfall avses i detta kapitel detsamma som i 3 a § förordningen (2001:512) om deponering av avfall. 29 kap 4 § Med avfallsförbränningsanläggning och samförbränningsanläggning avses i detta kapitel detsamma som i förordningen (2013:253) om förbränning av avfall. Förbränning 29 kap 5 § 90.180-i A Samförbränningsanläggning där farligt avfall förbränns, om den tillförda mängden avfall är mer än 10 ton per dygn eller mer än 2 500 ton per kalenderår. 90.180-i1 31 - Den tillförda mängden avfall är mer än 25 000 ton per kalenderår. 90.180-i2 28 - Den tillförda mängden avfall är mer än 10 000 ton men högst 25 000 ton per kalenderår. 90.180-i3 20 - Den tillförda mängden avfall är mer än 2 500 ton men högst 10 000 ton per kalenderår. 29 kap 6 § 90.181-i A Avfallsförbränningsanläggning där farligt avfall förbränns, om den tillförda mängden farligt avfall är mer än 10 ton per dygn eller mer än 2 500 ton per kalenderår. 90.181-i1 31 - Den tillförda mängden farligt avfall är mer än 25 000 ton per kalenderår. 90.181-i2 28 - Den tillförda mängden farligt avfall är mer än 10 000 ton men högst 25 000 ton per kalenderår. - Den tillförda mängden farligt avfall är mer än 2 500 ton men högst 10 90.181-i3 20 000 ton per kalenderår. 29 kap 7 § 90.190 10 B Samförbränningsanläggning där farligt avfall förbränns, om den tillförda mängden avfall är högst 10 ton per dygn men högst 2 500 ton per kalenderår. 29 kap 8 § 90.191 10 B Avfallsförbränningsanläggning där farligt avfall förbränns, om den tillförda mängden avfall är högst 10 ton per dygn eller högst 2 500 ton per kalenderår. 29 kap 9 § 90.200-i 26 A Samförbränningsanläggning där icke-farligt avfall förbränns, om den tillförda mängden avfall är mer än 100 000 ton per kalenderår. I den tillförda mängden inräknas inte rent träavfall eller avfall som anges i 17 § 1-3 och 5 i förordningen (2013:253) om förbränning av avfall. 29 kap 10 § 90.201-i 26 A Avfallsförbränningsanläggning där icke-farligt avfall förbränns, om den tillförda mängden avfall är mer än 100 000 ton per kalenderår. I den tillförda mängden inräknas inte rent träavfall eller avfall som anges i 17 § 1-3 och 5 i förordningen (2013:253) om förbränning av avfall. 29 kap 11 § 90.210-i 20 B Samförbränningsanläggning där icke-farligt avfall förbränns, om den tillförda mängden avfall är 1. mer än 3 ton per timme, eller 2. mer än 18 000 ton men högst 100 000 ton per kalenderår. I den tillförda mängden inräknas inte rent träavfall eller avfall som anges i 17 § 1-3 och 5 i förordningen (2013:253) om förbränning av avfall. 29 kap 12 § 90.211-i 20 B Avfallsförbränningsanläggning där icke-farligt avfall förbränns, om den tillförda mängden avfall är 1. mer än 3 ton per timme, eller 2. mer än 18 000 ton men högst 100 000 ton per kalenderår. I den tillförda mängden inräknas inte rent träavfall eller avfall som anges i 17 § 1-3 och 5 i förordningen (2013:253) om förbränning av avfall. 29 kap 13 § 90.212-i 13 B Samförbränningsanläggning där animaliskt avfall förbränns om den tillförda mängden avfall är 1. mer än 10 ton per dygn, eller 2. mer än 2 500 ton men högst 18 000 ton per kalenderår. 29 kap 14 § 90.213-i 13 B Avfallsförbränningsanläggning där animaliskt avfall förbränns om den tillförda mängden avfall är 1. mer än 10 ton per dygn, eller 2. mer än 2 500 ton men högst 18 000 ton per kalenderår. 29 kap 15 § 90.220 B Samförbränningsanläggning där icke-farligt avfall förbränns, om den tillförda mängden avfall är 1. högst 3 ton per timme, eller 2. mer än 50 ton men högst 18 000 ton per kalenderår. I den tillförda mängden inräknas inte rent träavfall eller avfall som anges i 17 § 1-3 och 5 i förordningen (2013:253) om förbränning av avfall. 90.220-1 10 - Den tillförda mängden avfall är större än 10 000 ton men högst 18 000 ton per kalenderår. 90.220-2 8 - Den tillförda mängden avfall är större än 1000 ton men högst 10 000 ton per kalenderår. 90.220-3 7 - Den tillförda mängden avfall är större än 50 ton men högst 1 000 ton per kalenderår. 29 kap 16 § 90.221 B Avfallsförbränningsanläggning där icke-farligt avfall förbränns, om den tillförda mängden avfall är 1. högst 3 ton per timme, eller 2. mer än 50 ton men högst 18 000 ton per kalenderår. I den tillförda mängden inräknas inte rent träavfall eller avfall som anges i 17 § 1-3 och 5 i förordningen (2013:253) om förbränning av avfall. 90.221-1 10 - Den tillförda mängden avfall är större än 10 000 ton men högst 18 000 ton per kalenderår. 90.221-2 8 - Den tillförda mängden avfall är större än 1000 ton men högst 10 000 ton per kalenderår. 90.221-3 7 - Den tillförda mängden avfall är större än 50 ton men högst 1 000 ton per kalenderår. 29 kap 17 § 90.230 3 C Samförbrännings- eller avfallsförbränningsanläggning där icke-farligt avfall förbränns yrkesmässigt, om den tillförda mängden är högst 50 ton per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte anläggning som endast förbränner naturligt, icke-farligt vegetabiliskt material från jordbruk eller skogsbruk för energiproduktion på ett sätt som inte medför skada på människors hälsa eller miljön. - 90.23001 2 U Samförbrännings- eller avfallsförbränningsanläggning där icke-farligt avfall förbränns, om den tillförda mängden är högst 50 ton per kalenderår. Punkten gäller inte anläggning som endast förbränner naturligt, icke- farligt vegetabiliskt material från jordbruk eller skogsbruk för energiproduktion på ett sätt som inte medför skada på människors hälsa eller miljön. Deponering 29 kap 18 § 90.271 B Deponering av icke-farliga muddermassor på land längs små sund, kanaler eller vattenvägar som massorna har muddrats från, om 1. mängden massor är mer än 1 000 ton, eller 2. föroreningsrisken inte endast är ringa. 90.271-1 10 - Där föroreningsrisken inte endast är ringa, eller i större mängd än 2 500 ton. 90.271-2 7 - Där föroreningsrisken inte endast är ringa, eller i större mängd är 1 000 ton men högst 2 500 ton. 29 kap 19 § 90.281 3 C Deponering av icke-farliga muddermassor på land längs små sund, kanaler eller vattenvägar som massorna har muddrats från eller icke- farliga rensningsmassor på land i anslutning till det vatten som har rensats, om verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 18 §. Anmälningsplikten gäller inte uppläggning av rensningsmassor från jordbruk eller skogsbruk om uppläggningen inte medför skada för människors hälsa eller miljön. - 90.28001 T U Uppläggning av snö från gaturenhållning. 29 kap 20 § 90.290-i 26 A Deponering av icke-farligt avfall som inte är inert, om den tillförda mängden avfall är mer än 100 000 ton per kalenderår. 29 kap 21 § 90.300-i B Deponering av icke-farligt avfall som inte är inert, om 1. den tillförda mängden är mer än 2 500 ton men högst 100 000 ton avfall per kalenderår, eller 2. mängden avfall som deponeras är mer än 25 000 ton. Tillståndsplikten gäller inte om deponeringen är tillståndspliktig enligt

§ 2 39.15-1 17 - 2. mer än totalt 200 ton organiska lösningsmedel

2 §. Tillståndsplikten enligt första stycket 2 gäller inte sjukhus. 39.15-1 17 - 2. mer än totalt 200 ton organiska lösningsmedel 39.15-2 15 - 1. mer än 5 ton halogenerade organiska lösningsmedel, - 2. mer än totalt 50 ton men högst 200 ton organiska lösningsmedel 39.15-3 14 - 2. mer än totalt 25 ton men högst 50 ton organiska lösningsmedel, 39.15-4 17 - 3. mer än 200 ton organiska lösningsmedel i tillverkning av farmaceutiska produkter 39.15-5 15 - 3. mer än 50 ton men högst 200 ton organiska lösningsmedel i tillverkning av farmaceutiska produkter 39.15-6 17 - 4. mer än 200 ton organiska lösningsmedel i tillverkning av lack, tryckfärg, lim eller andra beläggningspreparat. 39.15-7 15 - 4. mer än 100 ton men högst 200 ton organiska lösningsmedel i tillverkning av lack, tryckfärg, lim eller andra beläggningspreparat. 19 kap 4 § 39.30 5 C Anläggning där organiska lösningsmedel förbrukas per kalenderår med 1. mer än 1 ton i ytrengöring, om lösningsmedlet innehåller någon kemisk produkt, som a) enligt föreskrifter som har meddelats av Kemikalieinspektionen har klassificerats med riskfraserna ”misstänks kunna ge cancer” (R40), kan ge cancer” (R45), ”kan ge ärftliga genetiska skador” (R46), ”kan ge cancer vid inandning” (R49), ”kan ge nedsatt fortplantningsförmåga” (R60) eller ”kan ge fosterskador” (R61), eller b) enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1272/2008 av den 16 december 2008 om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar, ändring och upphävande av direktiven 67/548/EEG och 1999/45/EG samt ändring av förordning (EG) nr 1907/2006 uppfyller kriterierna för att klassificeras i faroklasserna ”cancerogenitet kategori 1A”, ”cancerogenitet kategori 1B”, ”cancerogenitet kategori 2”, ”mutagenitet i könsceller kategori 1A”, ”mutagenitet i könsceller kategori 1B”, ”reproduktionstoxicitet kategori 1A”, eller ”reproduktionstoxicitet kategori 1B”, 2. mer än 2 ton i annan ytrengöring, 3. mer än 500 kilogram i fordonslackering, eller 4. mer än 1 kilogram i kemtvätt. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 2 eller 3 §. 19 kap 5 § 39.35 5 C Anläggning där organiska lösningsmedel förbrukas per kalenderår med mer än 500 kilogram i lackering av vägfordon till följd av reparation, underhåll eller dekoration som sker utanför tillverkningsanläggningar. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 2 eller 3 §. 19 kap 6 § 39.50 C Anläggning där det per kalenderår förbrukas 1. mer än 1 ton halogenerade organiska lösningsmedel, eller 2. mer än totalt 5 ton organiska lösningsmedel. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 2, 3 eller 4 §. 39.50-1 8 - 1. Mer än 1 ton halogenerade organiska lösningsmedel förbrukas per kalenderår. 39.50-2 8 - 2.Mer än totalt 10 ton men högst totalt 25 ton organiska lösningsmedel förbrukas per kalenderår. 39.50-3 6 - 2. Mer än totalt 5 ton men högst totalt 10 ton organiska lösningsmedel förbrukas per kalenderår. - 39.5001 4 U Anläggning där det per kalenderår förbrukas högst 1 ton halogenerade organiska lösningsmedel. - 39.5002 4 U Anläggning där det per kalenderår förbrukas mer än 2,5 ton men högst 5 ton organiska lösningsmedel. - 39.5003 3 U Anläggning där det per kalenderår förbrukas mer än 500 kg men högst 2,5 ton organiska lösningsmedel. - 39.5004 T U Anläggning där det per kalenderår förbrukas högst 500 kg organiska lösningsmedel. HANTERING AV BRÄNSLEN OCH ANDRA KEMISKA PRODUKTER 20 kap 1 § 39.60 B Anläggning för lagring eller annan hantering av 1. gasformiga eller flytande petrokemiska produkter, oljor, petroleumprodukter eller brännbara gaser, om anläggningen har kapacitet för lagring av mer än 50 000 ton vid ett och samma tillfälle eller hantering av mer än 500 000 ton per kalenderår, 2. andra kemiska produkter, om lagringen eller hanteringen omfattar mer än 5 000 ton vid ett och samma tillfälle eller mer än 50 000 ton per kalenderår och produkterna a) enligt föreskrifter som har meddelats av Kemikalieinspektionen har klassificerats med de riskfraser som ingår i faroklasserna ”mycket giftig”, ”giftig”, ”frätande”, ”cancerframkallande”, ”mutagen”, ”reproduktionstoxisk” eller ”miljöfarlig”, eller b) enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1272/2008 av den 16 december 2008 om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar, ändring och upphävande av direktiven 67/548/EEG och 1999/45/EG samt ändring av förordning (EG) nr 1907/2006 uppfyller kriterierna för att klassificeras i faroklasserna ”akut toxicitet kategori 1”, ”akut toxicitet kategori 2”, ”akut toxicitet kategori 3”, ”specifik organtoxicitet enstaka exponering kategori 1”, ”specifik organtoxicitet upprepad exponering kategori 1”, ”frätande för huden kategori 1A”, ”frätande för huden kategori 1B”, ”frätande för huden kategori 1C”, ”cancerogenitet kategori 1A”, ”cancerogenitet kategori 1B”, ”cancerogenitet kategori 2”, ”mutagenitet i könsceller kategori 1A”, ”mutagenitet i könsceller kategori 1B”, ”mutagenitet i könsceller kategori 2”, ”reproduktionstoxicitet kategori 1A”, ”reproduktionstoxicitet kategori 1B”, ”reproduktionstoxicitet kategori 2”, ”farligt för vattenmiljön kategori akut 1”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 1”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 2”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 3”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 4” eller ”farligt för ozonskiktet”, eller 3. andra kemiska produkter än som avses i 1 och 2, om det i anläggningen lagras mer än 200 000 ton vid ett och samma tillfälle. - Anläggning för lagring eller annan hantering enligt punkt 1 om 39.60-1 16 anläggningen har kapacitet för lagring av mer än 500 000 ton vid ett och samma tillfälle eller hantering av mer än 5 000 000 ton per kalenderår, enligt punkt 2 om det i anläggningen lagras mer än 50 000 ton vid ett och samma tillfälle eller hanteras mer än 500 000 ton per kalenderår, eller enligt punkt 3 om det i anläggningen lagras mer än 2 000 000 ton vid ett och samma tillfälle. - Anläggning för lagring eller annan hantering enligt punkt 1 om 39.60-2 12 anläggningen har kapacitet för lagring av mer än 250 000 ton men högst 500 000 ton vid ett och samma tillfälle eller hantering av mer än 2 500 000 ton men högst 5 000 000 ton per kalenderår, enligt punkt 2 om det i anläggningen lagras mer än 25 000 ton men högst 50 000 ton vid ett och samma tillfälle eller hanteras mer än 250 000 ton men högst 500 000 ton per kalenderår, eller enligt punkt 3 om det i anläggningen lagras mer än 1 000 000 ton men högst 2 000 000 ton vid ett och samma tillfälle. - Anläggning för lagring eller annan hantering enligt punkt 1 om 39.60-3 8 anläggningen har kapacitet för lagring av mer än 50 000 ton men högst 250 000 ton vid ett och samma tillfälle eller hantering av mer än 500 000 ton men högst 2 500 000 ton per kalenderår, enligt punkt 2 om det i anläggningen lagras mer än 5 000 ton men högst 25 000 ton vid ett och samma tillfälle eller hanteras mer än 50 000 ton men högst 250 000 ton per kalenderår, eller enligt punkt 3 om det i anläggningen lagras mer än 200 000 ton men högst 1 000 000 ton vid ett och samma tillfälle. 20 kap 2 § 39.70 6 C Anläggning för lagring av 1. gasformiga eller flytande petrokemiska produkter, oljor, petroleum- produkter eller brännbara gaser, om det i anläggningen lagras mer än 5 000 ton vid ett och samma tillfälle, 2. andra kemiska produkter än som avses i 1, om anläggningen avser verksamhet för energiproduktion eller kemisk industri och har kapacitet för lagring av mer än 1 ton vid ett och samma tillfälle och a) någon produkt enligt föreskrifter som har meddelats av Kemikalieinspektionen har klassificerats med de riskfraser som ingår i faroklasserna "mycket giftig", "giftig", "frätande", "cancerframkallande", "mutagen", "reproduktionstoxisk" eller "miljöfarlig", eller b) någon produkt enligt förordning (EG) nr 1272/2008 uppfyller kriterierna för att klassificeras i faroklasserna "akut toxicitet kategori 1", "akut toxicitet kategori 2", "akut toxicitet kategori 3", "specifik organtoxicitet enstaka exponering kategori 1", "specifik organtoxicitet upprepad exponering kategori 1", "frätande för huden kategori 1A", "frätande för huden kategori 1B", "frätande för huden kategori 1C", "cancerogenitet kategori 1A", "cancerogenitet kategori 1B", "cancerogenitet kategori 2", "mutagenitet i könsceller kategori 1A", "mutagenitet i könsceller kategori 1B", "mutagenitet i könsceller kategori 2", "reproduktionstoxicitet kategori 1A", "reproduktionstoxicitet kategori 1B", "reproduktionstoxicitet kategori 2", "farligt för vattenmiljön kategori akut 1", "farligt för vattenmiljön kategori kronisk 1", "farligt för vattenmiljön kategori kronisk 2", "farligt för vattenmiljön kategori kronisk 3", "farligt för vattenmiljön kategori kronisk 4" eller "farligt för ozonskiktet", 3. andra kemiska produkter än som avses i 1 och 2, om det i anläggningen lagras mer än 50 000 ton vid ett och samma tillfälle, eller 4. produkter som avses i 1-3 om de lagras av Försvarsmakten, Fortifikationsverket eller Försvarets materielverk och tillstånd inte krävs enligt 20 kap. 1 §. - 39.7001 T U Anläggning för lagring av 1. gasformiga eller flytande petrokemiska produkter, oljor, petroleumprodukter eller brännbara gaser, om det i anläggningen lagras högst 5 000 ton vid ett och samma tillfälle, 2. andra kemiska produkter än som avses i 1, om anläggningen avser verksamhet för energiproduktion eller kemisk industri och har kapacitet för lagring av högst 1 ton vid ett och samma tillfälle och a) någon produkt enligt föreskrifter som har meddelats av Kemikalieinspektionen har klassificerats med de riskfraser som ingår i faroklasserna ”mycket giftig”, ”giftig”, ”frätande”, ”cancerframkallande”, ”mutagen”, ”reproduktionstoxisk” eller ”miljöfarlig”, eller b) någon produkt enligt förordning (EG) nr 272/2008 uppfyller kriterierna för att klassificeras i faroklasserna ”akut toxicitet kategori 1”, ”akut toxicitet kategori 2”, ”akut toxicitet kategori 3”, ”specifik organtoxicitet enstaka exponering kategori 1”, ”specifik organtoxicitet upprepad exponering kategori 1”, ”frätande för huden kategori 1A”, ”frätande för huden kategori 1B”, ”frätande för huden kategori 1C”, ”cancerogenitet kategori 1A”, ”cancerogenitet kategori 1B”, ”cancerogenitet kategori 2”, ”mutagenitet i könsceller kategori 1A”, ”mutagenitet i könsceller kategori 1B”, ”mutagenitet i könsceller kategori 2”, ”reproduktionstoxicitet kategori 1A”, ”reproduktionstoxicitet kategori 1B”, ”reproduktionstoxicitet kategori 2”, ”farligt för vattenmiljön kategori akut 1”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 1”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 2”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 3”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 4” eller ”farligt för ozonskiktet”, eller 3. andra kemiska produkter än som avses i 1 och 2, om det i anläggningen lagras högst 50 000 ton vid ett och samma tillfälle. 20 kap 3 § 39.80 7 B Anläggning för lagring av mer än 50 miljoner normalkubikmeter naturgas per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt

§ 3 - 34.4001 3 U Anläggning för tillverkning och sammansättning per kalenderår av

3 §. - 34.4001 3 U Anläggning för tillverkning och sammansättning per kalenderår av 1. högst 100 motorfordon med en totalvikt per fordon som uppgår till högst 3,5 ton, eller 2. högst 10 motorfordon med en totalvikt per fordon som uppgår till mer än 3,5 ton. Järnvägsutrustning och flygplan 18 kap 5 § 34.50 9 C Anläggning för 1. tillverkning av järnvägsutrustning, 2. tillverkning av motordrivna luftfartyg, eller 3. reparation av motordrivna luftfartyg. Maskinell metallbearbetning 18 kap 6 § 34.60 22 A Anläggning där det förekommer maskinell metallbearbetning med en tillverkningsyta (utom yta för endast montering) större än 100 000 kvadratmeter. 18 kap 7 § 34.70 B Anläggning där det förekommer maskinell metallbearbetning och där total tankvolym för skärvätskor, processoljor och hydrauloljor i metallbearbetningsmaskinerna är större än 20 kubikmeter, om verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 3 eller 6 §. Med total tankvolym avses såväl volymen i ett fast centralt system för vätskor som volymen i lösa behållare som är kopplade antingen till metallbearbetningsmaskin eller till öppnade behållare som används för påfyllning av metallbearbetningsmaskin. 34.70-1 16 - Total tankvolym för skärvätskor, processoljor och hydrauloljor i metallbearbetningsmaskinerna är större än 75 kubikmeter. 34.70-2 14 - Total tankvolym för skärvätskor, processoljor och hydrauloljor i metallbearbetningsmaskinerna är större än 20 kubikmeter men högst 75 kubikmeter. 18 kap 8 § 34.80 C Anläggning där det förekommer maskinell metallbearbetning och där total tankvolym för skärvätskor, processoljor och hydrauloljor i metallbearbetningsmaskinerna är större än 1 kubikmeter, om verksamheten inte är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 eller 10 §. Med total tankvolym avses det samma som i 7 § andra stycket. - Total tankvolym för skärvätskor, processoljor och hydrauloljor i 34.80-1 9 metallbearbetningsmaskinerna är större än 10 kubikmeter men högst 20 kubikmeter. - Total tankvolym för skärvätskor, processoljor och hydrauloljor i 34.80-2 6 metallbearbetningsmaskinerna är större än 5 kubikmeter men högst 10 kubikmeter. - Total tankvolym för skärvätskor, processoljor och hydrauloljor i 34.80-3 4 metallbearbetningsmaskinerna är större än 1 kubikmeter men högst 5 kubikmeter. - 34.8001 T U Anläggning där det förekommer maskinell metallbearbetning och där total tankvolym för skärvätskor, processoljor och hydrauloljor i metallbearbetningsmaskinerna är högst 1 kubikmeter. Med total tankvolym avses det samma som i 7 § andra stycket. Gas- och oljeplattformar 18 kap 9 § 35.10 28 A Byggande av en plattform som är avsedd att användas vid utvinning av olja eller gas inom havsområden, om verksamheten inte prövas enligt 11 kap. miljöbalken. - 35.1001 18 U Plattform för verkstad på vattnet när fråga är om förläggning nära kusten för montering, utrustning, ombyggnad, reparation, underhåll eller liknande åtgärd. Skeppsvarv 18 kap 10 § 35.20 9 C Skeppsvarv. FÖRBRUKNING AV ORGANISKA LÖSNINGSMEDEL 19 kap 1 § Med förbrukning avses i detta kapitel lösningsmedelstillförseln minskad med den mängd som i tekniskt eller kommersiellt syfte återvinns för återanvändning där även återanvändning av lösningsmedel som bränsle ingår men inte lösningsmedel som slutligt bortskaffas som avfall. 19 kap 2 § 39.10-i 19 B Anläggning för att appretera, trycka, bestryka, avfetta, vattenskydds- impregnera, limma, måla, rengöra, impregnera eller på annat sätt ytbehandla material, föremål eller produkter, om förbrukningen av organiska lösningsmedel är mer än 150 kilogram per timme eller mer än 200 ton per kalenderår. 19 kap 3 § 39.15 B Anläggning där det per kalenderår förbrukas 1. mer än 5 ton halogenerade organiska lösningsmedel, 2. mer än totalt 25 ton organiska lösningsmedel, 3. mer än 50 ton organiska lösningsmedel i tillverkning av farmaceutiska produkter, eller 4. mer än 100 ton organiska lösningsmedel i tillverkning av lack, tryckfärg, lim eller andra beläggningspreparat. När förbrukningen beräknas ska inte sådana organiska lösningsmedel medräknas som omfattas av förordningen (2016:1128) om fluorerade växthusgaser. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt

§ 4 21 kap 6 § 40.20 7 C Anläggning för att uppgradera eller för att på annat sätt än genom anaerob

4 § eller 12 kap. 1 eller 2 §. 21 kap 6 § 40.20 7 C Anläggning för att uppgradera eller för att på annat sätt än genom anaerob biologisk behandling tillverka högst 1 500 megawattimmar gas eller vätskeformigt bränsle per kalenderår. Kärnkraft 21 kap 7 § 40.30 A Kärnkraftsreaktor eller annan kärnreaktor. Förbränning 21 kap 8 § 40.40-i 24 A Anläggning för förbränning med en total installerad tillförd effekt av mer än 300 megawatt. 21 kap 9 § 40.50-i B Anläggning för förbränning med en total installerad tillförd effekt av minst 50 megawatt men högst 300 megawatt. 40.50-i1 17 - Total installerad tillförd effekt av mer än 100 megawatt men högst 300 megawatt. 40.50-i2 12 - Total installerad tillförd effekt av mer än 50 megawatt men högst 100 megawatt. 21 kap 10 § 40.51 11 B Anläggning för förbränning med en total installerad tillförd effekt av mer än 20 megawatt men mindre än 50 megawatt. 21 kap 11 § 40.60 C Anläggning för förbränning med en total installerad tillförd effekt av 1. mer än 500 kilowatt men högst 20 megawatt, om annat bränsle används än enbart fossil eldningsolja eller biogen eller fossil bränslegas, eller 2. mer än 10 megawatt men högst 20 megawatt, om inget annat bränsle används än fossil eldningsolja eller biogen eller fossil bränslegas. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är anmälningspliktig enligt 12 § eller avser en stationär förbränningsmotor avsedd endast som reservaggregat vid elavbrott. 40.60-1 5 - Total installerad tillförd effekt av mer än 5 megawatt men högst 20 megawatt, om annat bränsle används än enbart fossil eldningsolja eller biogen eller fossil bränslegas. 40.60-2 3 - Total installerad tillförd effekt av mer än 500 kilowatt men högst 5 megawatt, om annat bränsle används än enbart fossil eldningsolja eller biogen eller fossil bränslegas. 40.60-3 5 - Total installerad tillförd effekt av mer än 10 megawatt men högst 20 megawatt, om inget annat bränsle än fossil eldningsolja eller biogen eller fossil bränslegas. - 40.6001 T U Anläggning för förbränning med en total installerad tillförd effekt av 1. högst 500 kilowatt, om annat bränsle används än enbart fossil eldningsolja eller biogen eller fossil bränslegas, eller 2. högst 10 megawatt, om inget annat bränsle används än fossil eldningsolja eller biogen eller fossil bränslegas. 21 kap 12 § 40.70 9 C Gasturbinanläggning med en total installerad tillförd effekt av högst 20 megawatt. Vindkraft 21 kap 13 § 40.90 4 B Verksamhet med 1. två eller flera vindkraftverk som står tillsammans (gruppstation), om vart och ett av vindkraftverken inklusive rotorblad är högre än 150 meter, 2. ett vindkraftverk som inklusive rotorblad är högre än 150 meter och står tillsammans med en sådan gruppstation som avses i 1, eller 3. ett vindkraftverk som inklusive rotorblad är högre än 150 meter och står tillsammans med ett annat sådant vindkraftverk, om verksamheten påbörjas efter att verksamheten med det andra vindkraftverket påbörjades. 21 kap 14 § 40.95 3 B Verksamhet med 1. sju eller fler vindkraftverk som står tillsammans (gruppstation), om vart och ett av vindkraftverken inklusive rotorblad är högre än 120 meter, 2. ett vindkraftverk som inklusive rotorblad är högre än 120 meter och står tillsammans med en sådan gruppstation som avses i 1, eller 3. ett eller fler vindkraftverk som vart och ett inklusive rotorblad är högre än 120 meter och står tillsammans med så många andra sådana vindkraftverk att gruppstationen sammanlagt består av minst sju vindkraftverk, om verksamheten påbörjas efter det att verksamheten eller verksamheterna med de andra vindkraftverken påbörjades. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt

§ 5 Beslut om avgift samt nedsättning eller efterskänkande av avgift i enskilda ärenden fattas

5 § Beslut om avgift samt nedsättning eller efterskänkande av avgift i enskilda ärenden fattas av miljö- och klimatnämnden.

§ 6 Timavgiften är 1 406 kronor (2026).

6 § Timavgiften är 1 406 kronor (2026). Miljö- och klimatnämnden ska inför varje kalenderår besluta att justera timavgiften med den procentsats för det innevarande kalenderåret i Prisindex för kommunal verksamhet (PKV), som finns publicerad på SKR:s hemsida i oktober månad. Avgift för prövning och viss annan handläggning

§ 7 Fast avgift för prövning ska betalas för tillstånd enligt bilaga 1. För övrig prövning av

beslutstyp: avslag
7 § Fast avgift för prövning ska betalas för tillstånd enligt bilaga 1. För övrig prövning av tillstånd, dispens eller godkännande tas avgift ut genom att den nedlagda handläggningstiden multipliceras med timavgiften. Fast avgift för granskning av årlig rapport för köldmediahantering ska betalas enligt bilaga 1. För handläggning med anledning av brister i rapporteringen tas avgift ut genom att den nedlagda handläggningstiden multipliceras med timavgiften. Avgiften ska betalas av den som är söker tillstånd, dispens eller godkännande eller är operatör av en köldmedieanläggning. Avgift för prövning ska betalas även om ansökan avslås, avvisas eller avskrivs. I ärenden om ansökan om tillstånd för miljöfarlig verksamhet som prövas av miljö- och klimatnämnden är sökanden också skyldig att ersätta nämndens faktiska kostnader enligt 19 kap. 4 och 5 §§ miljöbalken för sakkunniga som har tillkallats av nämnden och för kungörelser i ärendet. Avgift för tillsyn, kontroll och annan offentlig verksamhet

§ 8 4 kap 10 § 11.30 5 C Industriell tillverkning av briketter av kol eller brunkol.

8 §. 4 kap 10 § 11.30 5 C Industriell tillverkning av briketter av kol eller brunkol. Malm och mineral 4 kap 11 § 13.10 28 A Gruvdrift eller gruvanläggning för brytning av malm, mineral eller kol, om verksamheten inte är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 1, 2, 3, 4 eller 5 §. 4 kap 12 § 13.20-i 18 A Anläggning för rostning eller sintring av metallhaltig malm, inbegripet sulfidmalm. 4 kap 13 § 13.30 14 B Anläggning för rostning eller sintring av metallhaltig malm för provändamål. 4 kap 14 § 13.40 28 A Anläggning för annan bearbetning eller anrikning av malm, mineral eller kol än rostning och sintring, om verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 15 §. 4 kap 15 § 13.50 15 B Provbrytning inklusive annan bearbetning eller anrikning av malm, mineral eller kol än rostning och sintring. 4 kap 16 § 13.60 9 B Anläggning för utvinning av asbest. Annan utvinningsindustri 4 kap 17 § 13.70 3 C Djupborrning som inte är tillståndspliktig enligt 8 eller 9 §. LIVSMEDEL OCH FODER Slakterier 5 kap 1 § 15.10-i B Slakteri med en produktion baserad på en slaktvikt av mer än 50 ton per dygn eller mer än 12 500 ton slaktvikt per kalenderår 15.10-i1 19 - Mer än 50 000 ton slaktvikt per kalenderår. 15.10-i2 11 - Mer än 12 500 men högst 50 000 ton slaktvikt per kalenderår. 5 kap 2 § 15.20 8 B Slakteri med en produktion baserad på mer än 7 500 ton men högst 12 500 ton slaktvikt per kalenderår 5 kap 3 § 15.30 4 C Slakteri med en produktion baserad på mer än 50 ton men högst 7 500 ton slaktvikt per kalenderår - 15.3001 2 U Slakteri för en produktion baserad på högst 50 ton slaktvikt per kalenderår. Punkten gäller inte restauranger, butiker, caféer och liknande med huvudsaklig servering eller försäljning till allmänheten. Livsmedel och foder av animaliska råvaror 5 kap 4 § 15.40-i 20 B Anläggning för framställning av livsmedel eller foder med beredning och behandling av enbart animaliska råvaror med en produktion av mer än 75 ton per dygn eller mer än 18 750 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten endast avser mjölkprodukter eller endast innebär paketering. 5 kap 5 § 15.45 10 B Anläggning för framställning av livsmedel med beredning och behandling av enbart animaliska råvaror med en produktion av mer än 2 000 ton men högst 18 750 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten endast avser mjölk- produkter eller glass eller endast innebär paketering. 5 kap 6 § 15.50 C Anläggning för framställning av livsmedel med beredning och behandling av enbart animaliska råvaror med en produktion av mer än 50 ton men högst 2 000 ton per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten endast avser mjölk- produkter eller glass eller endast innebär paketering. 15.50-1 8 - Beredning och behandling med en produktion av mer än 500 ton men högst 2000 ton per kalenderår. 15.50-2 5 - Beredning och behandling med en produktion av mer än 50 ton men högst 500 ton per kalenderår. - 15.5001 3 U Anläggning för framställning av livsmedel med beredning och behandling av enbart animaliska råvaror med en produktion av högst 50 ton per kalenderår. Punkten gäller inte restauranger, butiker, caféer och liknande med huvudsaklig servering eller försäljning till allmänheten. 5 kap 6 a § 15.65 C Anläggning för framställning av foder med beredning och behandling av enbart animaliska råvaror med en produktion av mer än 500 ton men högst 18 750 ton foder per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten 1. är tillståndspliktig enligt 4 §, 2. endast avser mjölk, eller 3. endast innebär paketering. 15.65-1 9 - Mer än 5 000 ton men högst 18 750 ton produkter per kalenderår. 15.65-2 5 - Mer än 500 ton men högst 5 000 ton produkter per kalenderår. 15.65001 T U Anläggning för framställning av foder med beredning och behandling av enbart animaliska råvaror med en produktion av högst 500 ton produkter per kalenderår. Punkten avser inte produktion av endast mjölk eller endast innebär paketering. Rökeri 5 kap 7 § 15.80 C Rökeri för en produktion av mer än 50 ton men högst 18 750 ton rökta produkter per kalenderår. 15.80-1 5 - Mer än 500 ton men högst 18 750 ton rökta produkter per kalenderår. 15.80-2 3 - Mer än 50 ton men högst 500 ton rökta produkter per kalenderår. - 15.8001 2 U Rökeri för en produktion av högst 50 ton rökta produkter per kalenderår. Punkten gäller inte restauranger, butiker, caféer och liknande med huvudsaklig servering eller försäljning till allmänheten. Livsmedel och foder av vegetabiliska råvaror 5 kap 8 § 15.90-i 17 B Anläggning för framställning av livsmedel eller foder med beredning och behandling av enbart vegetabiliska råvaror med en produktion av 1. mer än 75 000 ton produkter per kalenderår, 2. mer än 300 ton per dygn om anläggningen är i drift mer än 90 dygn i rad under ett kalenderår, eller 3. mer än 600 ton per dygn om anläggningen är i drift högst 90 dygn i rad under ett kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten endast innebär paketering. 5 kap 9 § 15.95 17 B Anläggning för framställning av livsmedel med beredning och behandling av enbart vegetabiliska råvaror med en produktion av mer än 10 000 ton men högst 75 000 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten 1. är tillståndspliktig enligt 8 §, eller 2. endast avser kvarnprodukter, glass, råsprit, alkoholhaltig dryck, malt, maltdryck, läskedryck, jäst eller kafferostning eller endast innebär paketering. 5 kap 10 § 15.101 9 C Anläggning för framställning av livsmedel med beredning och behandling av enbart vegetabiliska råvaror med en produktion av mer än 2 000 ton men högst 10 000 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten 1. är tillståndspliktig enligt 8 §, eller 2. endast avser kvarnprodukter, glass, råsprit, alkoholhaltig dryck, malt, maltdryck, läskedryck, jäst eller kafferostning eller endast innebär paketering. - 15.9001 4 U Anläggning för framställning av livsmedel med beredning och behandling av enbart vegetabiliska råvaror för en produktion av högst 2 000 ton produkter per kalenderår. Punkten gäller inte om verksamheten endast innebär paketering. Punkten gäller inte heller restauranger, butiker, caféer och liknande med huvudsaklig servering eller försäljning till allmänheten. 5 kap 10 a § 15.115 5 C Anläggning för framställning av foder med beredning och behandling av enbart vegetabiliska råvaror med en produktion av mer än 5 000 ton men högst 75 000 ton produkter per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten 1. är tillståndspliktig enligt 8 §, 2. endast avser oljekakor från vegetabiliska oljor eller fetter, eller 3. endast innebär paketering. - 15.11501 T U Anläggning för framställning av foder med beredning och behandling av enbart vegetabiliska råvaror med en produktion av högst 5 000 ton per kalenderår. Punkten gäller inte om verksamheten endast innebär paketering. Kvarnprodukter 5 kap 11 § 15.125 C Framställning av livsmedel med tillverkning av kvarnprodukter samt beredning och behandling av kvarnprodukter, med en produktion av mer än 1 000 ton men högst 75 000 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 8 § eller endast innebär paketering. 15.125-1 9 - Mer än 50 000 ton per kalenderår. 15.125-2 5 - Mer än 1 000 ton men högst 50 000 ton per kalenderår. - 15.12501 T U Framställning av livsmedel med tillverkning av kvarnprodukter samt beredning och behandling av kvarnprodukter, med en produktion av högst 1 000 ton per kalenderår. Punkten gäller inte restauranger, butiker, caféer och liknande med huvudsaklig servering eller försäljning till allmänheten. - 15.12502 2 U Siloanläggning för torkning, rensning eller lagring av spannmål med en lagringskapacitet av mer än 10 000 ton. Livsmedel och foder av kombinerade råvaror 5 kap 12 § 15.131-i 18 B Anläggning för framställning av livsmedel eller foder med beredning och behandling av både animaliska och vegetabiliska råvaror, i kombinerade eller separata produkter, med en produktion av en slutprodukt vars innehåll av animaliskt material uppgår till 1. mer än 10 viktprocent och produktionen uppgår till a) mer än 75 ton per dygn, eller b) mer än 18 750 ton per kalenderår, eller 2. högst 10 viktprocent och produktionen uppgår till en mängd a) per dygn som i antal ton överstiger animalievärdet, b) per kalenderår som i antal ton överstiger talet 250 multiplicerat med animalievärdet. Med animalievärdet avses talet 300 minskat med det tal som bestäms genom att multiplicera 22,5 med talet för det animaliska materialets viktprocent av slutprodukten. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten innebär endast paketering. 5 kap 13 § 15.141 15 B Anläggning för framställning av livsmedel med beredning och behandling av både animaliska och vegetabiliska råvaror, i kombinerade eller separata produkter, med en produktion av mer än 5 000 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten 1. är tillståndspliktig enligt 12 §, eller 2. endast avser glass eller endast innebär paketering. 5 kap 14 § 15.151 8 C Anläggning för framställning av livsmedel med beredning och behandling av både animaliska och vegetabiliska råvaror, i kombinerade eller separata produkter, med en produktion av mer än 400 ton men högst 5 000 ton per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten 1. är tillståndspliktig enligt 12 §, eller 2. endast avser glass eller endast innebär paketering. 5 kap 14 a § 15.155 8 C Anläggning för framställning av foder med beredning och behandling av både animaliska och vegetabiliska råvaror, i kombinerade eller separata produkter, med en produktion av mer än 500 ton men högst 18 750 ton per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt

§ 9 14 kap 11 § 26.90-i 10 B Anläggning för tillverkning i ugn av mer än 50 ton kalk per dygn eller

9 §. 14 kap 11 § 26.90-i 10 B Anläggning för tillverkning i ugn av mer än 50 ton kalk per dygn eller mer än 12 500 ton kalk per kalenderår. 14 kap 12 § 26.100 8 C Anläggning för tillverkning av mer än 5 ton kalk, krita eller kalkprodukter per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 9, 10 eller 11 §. - 26.10001 3 U Anläggning för tillverkning av kalk, krita eller kalkprodukter för en produktion på högst 5 ton per kalenderår. 14 kap 13 § 26.110 6 C Anläggning för tillverkning av mer än 500 ton 1. betong eller lättbetong per kalenderår, eller 2. varor av betong, lättbetong eller cement per kalenderår. - 26.11001 3 U Anläggning för tillverkning av högst 500 ton 1. betong eller lättbetong per kalenderår, eller 2. varor av betong, lättbetong eller cement per kalenderår. 14 kap 14 § 26.120 9 C Anläggning för tillverkning av mer än 500 ton varor av gips per kalenderår. - 26.12001 3 U Anläggning för tillverkning av högst 500 ton varor av gips per kalenderår. Andra mineraliska produkter 14 kap 15 § 26.130-i 15 B Anläggning för tillverkning av asbest eller av asbestbaserade produkter. 14 kap 16 § 26.140 15 B Anläggning för behandling eller omvandling av asbest eller produkter som innehåller asbest. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 15 § eller 4 kap. 16 §. 14 kap 17 § 26.150 C Asfaltverk eller oljegrusverk 1. som ställs upp inom område med detaljplan eller områdesbestämmelser, eller 2. som ställs upp utanför område med detaljplan eller områdesbestämmelser i mer än 90 kalenderdagar under en tolvmånadersperiod. 26.150-1 8 - Inom område med detaljplan eller områdesbestämmelser. 26.150-2 7 - Utanför område med detaljplan eller områdesbestämmelser i mer än 90 kalenderdagar under en tolvmånadersperiod. - 26.15001 T U Asfaltverk eller oljegrusverk som ställs upp utanför område med detaljplan eller områdesbestämmelser i högst 90 kalenderdagar under en tolvmånadersperiod. 14 kap 18 § 26.160 5 C Anläggning för tillverkning av varor av asfalt. 14 kap 19 § 26.170-i 10 B Anläggning för tillverkning i ugn av mer än 50 ton per dygn eller mer än 12 500 ton magnesiumoxid per kalenderår. - 26.17001 5 U Anläggning för tillverkning i ugn av högst 12 500 ton magnesiumoxid per kalenderår. 14 kap 20 § 26.180 7 C Anläggning för tillverkning av konstgjorda mineralfiber. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt någon annan bestämmelse i miljöprövningsförordningen. STÅL OCH METALL 15 kap 1 § 27.10-i A Anläggning för att producera järn eller stål (primär eller sekundär produktion), med eller utan utrustning för kontinuerlig gjutning, om produktionen är mer än 2,5 ton per timme eller mer än 21 900 ton per kalenderår. 27.10-i1 29 - Om produktionen överstiger 1 000 000 ton per kalenderår. 27.10-i2 24 - Om produktionen överstiger 100 000 ton men inte 1 000 000 ton per kalenderår. 27.10-i3 16 - Om produktionen överstiger 21 900 ton men inte 100 000 ton per kalenderår. 27.10-i4 14 - Anläggning med induktionsugnar ESR-anläggning, om produktionen överstiger 21 900 ton per kalenderår. 15 kap 2 § 27.20 A Anläggning för att 1. producera järn eller stål (primär eller sekundär produktion), eller 2. behandla järnbaserade metaller genom varmvalsning. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 1 eller 3 §. 27.20-1 18 - Mer än 50 000 ton men högst 120 000 ton per kalenderår. 27.20-2 16 - Högst 50 000 ton per kalenderår. 15 kap 3 § 27.25-i A Anläggning för att behandla järnbaserade metaller genom varmvalsning av mer än 20 ton råstål per timme eller mer än 175 200 ton råstål per kalenderår. 27.25-i1 26 - Varmvalsning av mer än 500 000 ton råstål per kalenderår 27.25-i2 20 - Varmvalsning av mer än 175 200 ton men högst 500 000 ton råstål per kalenderår. 15 kap 4 § 27.26-i 20 A Anläggning för att behandla järnbaserade metaller genom hammarsmide, om slagenergin per hammare är mer än 50 kilojoule och den använda värmeeffekten är mer än 20 megawatt. 15 kap 5 § 27.27-i A Anläggning för att behandla järnbaserade metaller genom att anbringa skyddsbeläggningar av smält metall med en inmatning av mer än 2 ton råstål per timme eller mer än 17 500 ton råstål per kalenderår. 27.27-i1 16 - Anbringande av skyddsbeläggningar av smält metall med en inmatning som överstiger 17 500 ton råstål per kalenderår och varmförzinkning med en förbrukning av mer än 10 000 ton zink per kalenderår. 27.27-i2 14 - Anbringande av skyddsbeläggningar av smält metall med en inmatning som överstiger 17 500 ton råstål per kalenderår och varmförzinkning med en förbrukning av mer än 1 000 ton men högst 10 000 ton zink per kalenderår. 27.27-i3 10 - Anbringande av skyddsbeläggningar av smält metall med en inmatning som överstiger 17 500 ton råstål per kalenderår och varmförzinkning med en förbrukning av mer än 100 ton men högst 1 000 ton zink per kalenderår. 27.27-i4 7 - Anbringande av skyddsbeläggningar av smält metall med en inmatning som överstiger 17 500 ton råstål per kalenderår och varmförzinkning med en förbrukning av högst 100 ton zink per kalenderår. 27.27-i5 16 - Annat anbringande av skyddsbeläggningar av smält metall med en inmatning som överstiger 17 500 ton råstål per kalenderår och med utsläpp av mer än 10 000 m3 process- eller sköljvatten. 27.27-i6 14 - Annat anbringande av skyddsbeläggningar av smält metall med en inmatning som överstiger 17 500 ton råstål per kalenderår och med utsläpp av mer än 1 000 m3 men högst 10 000 m3 process- eller sköljvatten. 27.27-i7 10 - Annat anbringande av skyddsbeläggningar av smält metall med en inmatning som överstiger 17 500 ton råstål per kalenderår och med utsläpp av mer än 100 m3 men högst 1 000 m3 process- eller sköljvatten. 27.27-i8 7 - Annat anbringande av skyddsbeläggningar av smält metall med en inmatning som överstiger 17 500 ton råstål per kalenderår och med utsläpp av högst 100 m3 process- eller sköljvatten. 15 kap 6 § 27.31 12 A Anläggning för att behandla järnbaserade metaller genom kallvalsning av mer än 100 000 ton stål per kalenderår. 15 kap 7 § 27.32 B Anläggning för att behandla järnbaserade metaller genom kallvalsning av högst 100 000 ton stål per kalenderår. 27.32-1 13 - Mer än 20 000 ton men högst 100 000 ton per kalenderår. 27.32-2 10 - Högst 20 000 ton per kalenderår. 15 kap 8 § 27.40-i B Anläggning för att gjuta järn eller stål, om produktion är mer än 20 ton per dygn eller mer än 5 000 ton per kalenderår. 27.40-i1 12 - Mer än 10 000 ton järn eller stål per kalenderår där form- eller gjutsand används. 27.40-i2 11 - Mer än 5 000 ton men högst 10 000 ton järn eller stål per kalenderår där form- eller gjutsand används. 27.40-i3 9 - Mer än 10 000 ton järn eller stål per kalenderår där inte form- eller gjutsand används. 27.40-i4 7 - Mer än 5 000 ton men högst 10 000 ton järn eller stål per kalenderår där inte form- eller gjutsand används. 15 kap 9 § 27.50 B Anläggning för att gjuta järn, stål, aluminium, zink eller magnesium, om produktionen är mer än 500 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 8 eller 14 §. 27.50-1 9 - 1. mer än 1000 ton men högst 5 000 ton järn eller stål per kalenderår, eller - 2. mer än 1000 ton men högst 5 000 ton aluminium, zink eller magnesium per kalenderår. 27.50-2 8 - 1. mer än 500 ton men högst 1 000 ton järn eller stål per kalenderår, eller - 2. mer än 500 ton men högst 1 000 ton aluminium, zink eller magnesium per kalenderår. 27.50-3 7 - 1. mer än 1000 ton men högst 5 000 ton järn eller stål per kalenderår, eller - 2. mer än 1 000 ton men högst 5 000 ton aluminium, zink eller magnesium per kalenderår. 27.50-4 7 - 1. mer än 500 ton men högst 1 000 ton järn eller stål per kalenderår, eller - 2. mer än 500 ton men högst 1 000 ton aluminium, zink eller magnesium per kalenderår. 15 kap 10 § 27.60 3 C Anläggning för att gjuta järn, stål, aluminium, zink eller magnesium, om produktionen är mer än 10 ton per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 8, 9 eller 14 §. - 27.6001 T U Anläggning för att gjuta järn, stål, aluminium, zink eller magnesium, om produktionen är högst 10 ton per kalenderår. 15 kap 11 § 27.70-i A Anläggning för att av malm, koncentrat eller sekundärt råmaterial producera mer än 1 000 ton icke-järnmetall per kalenderår, om produktionen sker genom metallurgiska, kemiska eller elektrolytiska processer. Tillståndsplikten gäller inte gjuterier. 27.70-i1 26 - Av malm eller koncentrat producera mer än 80 000 ton icke-järnmetall per kalenderår. 27.70-i2 18 - Av malm eller koncentrat producera mer än 20 000 ton men högst 80 000 ton icke-järnmetall per kalenderår. 27.70-i3 11 - Av malm eller koncentrat producera mer än 3 000 ton men högst 20 000 ton icke-järnmetall per kalenderår. 27.70-i4 10 - Av malm eller koncentrat producera mer än 1 000 ton men högst 3000 ton icke-järnmetall per kalenderår. 27.70-i5 24 - Av sekundärt råmaterial (skrot m.m.) producera mer än 80 000 ton icke- järnmetall per kalenderår. 27.70-i6 14 - Av sekundärt råmaterial (skrot m.m.) producera mer än 20 000 ton men högst 80 000 ton icke-järnmetall per kalenderår. 27.70-i7 11 - Av sekundärt råmaterial (skrot m.m.) producera mer än 3 000 ton men högst 20 000 ton icke-järnmetall per kalenderår. 27.70-i8 10 - Av sekundärt råmaterial (skrot m.m.) producera mer än 1 000 ton men högst 3 000 ton icke-järnmetall per kalenderår. 15 kap 12 § 27.80-i 9 B Anläggning för att av malm, koncentrat eller sekundärt råmaterial producera högst 1 000 ton icke-järnmetall per kalenderår, om produktionen sker genom metallurgiska, kemiska eller elektrolytiska processer. Tillståndsplikten gäller inte gjuterier. 15 kap 13 § 27.100-i A I gjuteri eller annan anläggning smälta eller legera icke-järnmetaller, oavsett om metallerna är återvinningsprodukter eller inte, om produktionen av bly eller kadmium är mer än 4 ton per dygn eller mer än 1 000 ton per kalenderår. 27.100-i1 27 - Mer än 50 000 ton bly eller kadmium per kalenderår. 27.100-i2 23 - Mer än 10 000 ton men högst 50 000 ton bly eller kadmium per kalenderår. 27.100-i3 18 - Mer än 1 000 ton men högst 10 000 ton bly eller kadmium per kalenderår. - 27.10001 4 U I gjuteri eller annan anläggning smälta eller legera icke-järnmetaller, oavsett om metallerna är återvinningsprodukter eller inte, om produktion av bly eller kadmium är högst 1 000 ton per kalenderår. 15 kap 14 § 27.101-i B I gjuteri eller annan anläggning smälta eller legera icke-järnmetaller, oavsett om metallerna är återvinningsprodukter eller inte, om produktion är mer än 20 ton per dygn eller mer än 5 000 ton per kalenderår. 27.101-i1 21 - Mer än 20 000 ton metaller per kalenderår. 27.101-i2 19 - Mer än 5000 ton men högst 20 000 metaller per kalenderår. 15 kap 15 § 27.110 B Anläggning för att smälta eller legera icke-järnmetaller, oavsett om metallerna är återvinningsprodukter eller inte. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 13 eller 14 § eller endast avser gjuterier. 27.110-1 11 - Mer än 1 000 ton men högst 5 000 ton icke-järnmetall eller återvinningsprodukter. 27.110-2 9 - Högst 1 000 ton icke-järnmetall eller återvinningsprodukter. 15 kap 16 § 27.120 B Anläggning för att yrkesmässig smälta eller raffinera icke-järnmetall ur annan råvara och genom andra processer än de som anges i 11–15 §§. Tillståndsplikten gäller inte gjuterier. 27.120-1 26 - Mer än 80 000 ton per kalenderår. 27.120-2 21 - Mer än 20 000 ton men högst 80 000 ton per kalenderår. 27.120-3 13 - Mer än 3 000 ton men högst 20 000 ton per kalenderår. 27.120-4 9 - Högst 3 000 ton per kalenderår. 15 kap 17 § 27.130 B Anläggning för att gjuta andra metaller än järn, stål, aluminium, zink eller magnesium, om produktionen är mer än 50 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 13 eller 14 §. 27.130-1 22 - Mer än 20 000 ton per kalenderår. 27.130-2 14 - Mer än 10 000 ton men högst 20 000 ton per kalenderår. 27.130-3 11 - Mer än 3 000 ton men högst 10 000 ton per kalenderår. 27.130-4 9 - Mer än 1 000 ton men högst 3 000 ton per kalenderår. 27.130-5 8 - Mer än 200 ton men högst 1 000 ton per kalenderår. 27.130-6 7 - Mer än 50 ton men högst 200 ton per kalenderår. 15 kap 18 § 27.140 4 C Anläggning för att gjuta andra metaller än järn, stål, aluminium, zink eller magnesium, om produktionen är mer än 1 ton per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 13, 14 eller 17 §. - 27.14001 T U Anläggning för att gjuta andra metaller än järn, stål, aluminium, zink eller magnesium, om produktionen är högst 1 ton per kalenderår. METALL- OCH PLASTYTBEHANDLING, AVFETTNING OCH FÄRGBORTTAGNING 16 kap 1 § 28.10-i B Anläggning för kemisk eller elektrolytisk ytbehandling av metall eller plast, om behandlingsbaden har en sammanlagd volym av mer än 30 kubikmeter. 28.10-i1 13 - Verksamheten ger upphov till mer än 10 000 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 28.10-i2 11 - Verksamheten ger upphov till mer än 1 000 kubikmeter men högst 10 000 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 28.10-i3 8 - Verksamheten ger upphov till mer än 100 kubikmeter men högst 1 000 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 28.10-i4 7 - Verksamheten ger upphov till högst 100 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 16 kap 2 § 28.20 B Anläggning för kemisk eller elektrolytisk ytbehandling av metall eller plast, om 1. behandlingsbaden har en sammanlagd volym av mer än 1 kubikmeter men högst 30 kubikmeter, och 2. verksamheten ger upphov till mer än 10 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte betning med betpasta. 28.20-1 12 - Verksamheten ger upphov till mer än 10 000 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 28.20-2 9 - Verksamheten ger upphov till mer än 1 000 kubikmeter men högst 10 000 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 28.20-3 7 - Verksamheten ger upphov till mer än 100 kubikmeter men högst 1 000 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 28.20-4 7 - Verksamheten ger upphov till mer än 10 kubikmeter men högst 100 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 16 kap 3 § 28.25 C Anläggning för kemisk eller elektrolytisk ytbehandling av metall eller plast. Anmälningsplikten gäller inte betning med betpasta eller om verksamheten är tillståndspliktig enligt 1 eller 2 §. 28.25-1 4 - om verksamheten ger upphov till mer än 1 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 28.25-2 2 - om verksamheten ger upphov till högst 1 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 16 kap 4 § 28.30 B Anläggning för 1. beläggning med metall på annat sätt än genom kemisk eller elektrolytisk ytbehandling, om verksamheten ger upphov till mer än 10 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår, eller 2. våttrumling av annan metall än aluminium eller stål, om verksamheten ger upphov till mer än 10 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte beläggning med metall som sker med vakuummetod. 28.30-1 12 - Mer än 10 000 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 28.30-2 9 - Mer än 1 000 kubikmeter men högst 10 000 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 28.30-3 8 - Mer än 100 kubikmeter men högst 1 000 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 28.30-4 7 - Mer än 10 kubikmeter men högst 100 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 16 kap 5 § 28.40 4 C Anläggning för annan beläggning med metall än genom kemisk eller elektrolytisk ytbehandling, om verksamheten ger upphov till mer än 1 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte beläggning med metall som sker med vakuummetod eller om verksamheten är tillståndspliktig enligt 4 §. - 28.4001 T U Anläggning för 1. beläggning med metall på annat sätt än genom kemisk eller elektrolytisk ytbehandling, om verksamheten ger upphov till högst 1 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår, eller 2. våttrumling av annan metall än aluminium eller stål, om verksamheten ger upphov till högst 10 kubikmeter avloppsvatten per kalenderår. 16 kap 6 § 28.50 B Anläggning för termisk ytbehandling i form av varmdoppning eller termisk sprutning med en metallförbrukning av mer än 2 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 15 kap. 3 §. 28.50-1 12 - Metallförbrukning av mer än 10 000 ton per kalenderår utan uppsamling och filter. 28.50-2 9 - Metallförbrukning av mer än 1 000 ton men högst 10 000 ton per kalenderår utan uppsamling och filter. 28.50-3 7 - Metallförbrukning av mer än 100 ton men högst 1 000 ton per kalenderår utan uppsamling och filter. 28.50-4 5 - Metallförbrukning av mer än 2 ton men högst 100 ton per kalenderår utan uppsamling och filter. 28.50-5 9 - Metallförbrukning av mer än 10 000 ton per kalenderår med uppsamling och filter. 28.50-6 7 - Metallförbrukning av mer än 1 000 ton men högst 10 000 ton per kalenderår med uppsamling och filter. 28.50-7 5 - Metallförbrukning av mer än 100 ton men högst 1 000 ton per kalenderår med uppsamling och filter. 28.50-8 4 - Metallförbrukning av mer än 2 ton men högst 100 ton per kalenderår med uppsamling och filter. 16 kap 7 § 28.71 T C Blästra mer än 500 kvadratmeter yta. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är anmälningspliktig enligt 10 §. - 28.7101 T U Blästra högst 500 kvadratmeter yta. 16 kap 8 § 28.80 9 B Anläggning för att med kemiska eller termiska metoder yrkesmässigt ta bort lack eller färg från mer än 50 ton metallgods per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 19 kap. 2 eller 3 §. 16 kap 9 § 28.90 7 C Anläggning för att med kemiska eller termiska metoder yrkesmässigt ta bort lack eller färg. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt

§ 10 20.70-1 9 - 1. mer än 200 000 kubikmeter på land med begjutning av vatten, eller

10 §. 20.70-1 9 - 1. mer än 200 000 kubikmeter på land med begjutning av vatten, eller - 2. mer än 100 000 kubikmeter i vatten. 20.70-2 8 -1. Mer än 80 000 kubikmeter men högst 200 000 kubikmeter på land med begjutning av vatten, eller - 2. Mer än 10 000 kubikmeter men högst 40 000 kubikmeter i vatten. 20.70-3 7 - 1. Mer än 20 000 kubikmeter men högst 80 000 kubikmeter med begjutning av vatten, eller - 2. Mer än 10 000 kubikmeter men högst 40 000 kubikmeter i vatten. 8 kap 9§ 20.80 C Anläggning för lagring av 1. mer än 2 000 kubikmeter timmer fast mått under bark (m³ fub), om lagringen sker på land utan vattenbegjutning, 2. mer än 500 kubikmeter timmer fast mått under bark (m³ fub), om lagringen sker på land med vattenbegjutning och inte är tillståndspliktig enligt 8 §, eller 3. mer än 500 kubikmeter timmer fast mått under bark (m³ fub) i vatten, om lagringen inte är tillståndspliktig enligt 8 §. 20.80-1 7 - Mer än 10 000 kubikmeter men högst 20 000 kubikmeter på land med vattenbegjutning 20.80-2 5 - Mer än 500 kubikmeter men högst 10 000 kubikmeter på land med vattenbegjutning. 20.80-3 3 - Mer än 2 000 kubikmeter på land utan vattenbegjutning. 20.80-4 7 - Mer än 5 000 kubikmeter men högst 10 000 kubikmeter i vatten. 20.80-5 5 - Mer än 500 kubikmeter men högst 5 000 kubikmeter i vatten. - 20.8001 3 U Anläggning för lagring av mer än 500 kubikmeter timmer men högst 2000 kubikmeter fast mått under bark (m3 fub), om lagringen sker på land utan vattenbegjutning. - 20.8002 T U Anläggning för lagring av högst 500 kubikmeter timmer fast mått under bark (m3 fub) i vatten. 8 kap 10 § 20.90 3 C Anläggning för lagring av timmer som inte sker i eller nära vattentäkt, om lagringen har pågått mer än sex veckor, behövs med anledning av storm eller orkan och omfattar 1. mer än 20 000 kubikmeter timmer fast mått under bark (m3 fub) på land med begjutning av vatten, eller 2. mer än 10 000 kubikmeter timmer fast mått under bark (m3 fub) i vatten. - 20.9001 T U Anläggning för lagring av timmer som inte sker i eller nära vattentäkt, om lagringen har pågått mer än sex veckor, behövs med anledning av storm eller orkan och omfattar 1. högst 20 000 kubikmeter timmer fast mått under bark (m3 fub) på land med begjutning av vatten, eller 2. högst 10 000 kubikmeter timmer fast mått under bark (m3 fub) i vatten. Behandling av blånadssvamp 8 kap 11 § 20.91 6 C Anläggning för behandling av trä och träprodukter mot blånadssvamp. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 1 eller 2 §. MASSA, PAPPER OCH PAPPERSVAROR 9 kap 1 § 21.10-i A Anläggning för framställning i industriell skala av pappersmassa av trä, returfiber eller andra fibrösa material. 21.10-i1 25 - Mer än 300 000 ton massa (sulfat/sulfit) med blekning per kalenderår. 21.10-i2 22 - Högst 300 000 ton massa (sulfat/sulfit) med blekning per kalenderår. 21.10-i3 18 - Massa (sulfat/sulfit) utan blekning per kalenderår. 21.10-i4 19 - Mer än 200 000 ton massa (mekanisk/kemimekanisk) per kalenderår. 21.10-i5 16 - Högst 200 000 ton massa (mekanisk/kemimekanisk) per kalenderår. - 21.1001 4 U Anläggning för framställning av pappersmassa om verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 1 §. 9 kap 2§ 21.30-i 15 A Anläggning för framställning av mer än 20 ton per dygn eller mer än 7 300 ton per kalenderår av papper, papp eller kartong. 9 kap 3 § 21.40 9 B Anläggning för framställning i industriell skala av högst 20 ton per dygn eller högst 7 300 ton per kalenderår av papper, papp eller kartong. - 21.4001 3 U Anläggning för framställning av papper, papp eller kartong om verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 1 eller 2 §. FOTOGRAFISK OCH GRAFISK PRODUKTION 10 kap 1 § 22.10 9 C Rulloffsettryckeri där tryckning sker med heatsetfärg. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 19 kap. 2, 3 eller 4 §. 10 kap 2 § 22.20 5 C Anläggning med tillverkning av metallklichéer. 10 kap 3 § 22.30 8 B Anläggning med utsläpp av processavloppsvatten där mer än 50 000 kvadratmeter fotografiskt material i form av film eller papperskopior framkallas per kalenderår. 10 kap 4 § 22.40 C Anläggning 1. utan utsläpp av processavloppsvatten där mer än 50 000 kvadratmeter fotografiskt material i form av film eller papperskopior framkallas per kalenderår, eller 2. med utsläpp av processavloppsvatten där mer än 5 000 kvadratmeter fotografiskt material i form av film eller papperskopior framkallas per kalenderår, om verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 3 §. 22.40-1 3 - Utan utsläpp av processavloppsvatten där mer än 50 000 kvadratmeter framkallas per kalenderår. 22.40-2 6 - Med utsläpp av processavloppsvatten där mer än 15 000 kvadratmeter men högst 50 000 kvadratmeter framkallas per kalenderår. 22.40-3 4 - Med utsläpp av processavloppsvatten där mer än 5 000 kvadratmeter men högst 15 000 kvadratmeter framkallas per kalenderår. - 22.4001 2 U Anläggning utan utsläpp av processavloppsvatten där mer än 15 000 kvadratmeter men högst 50 000 kvadratmeter fotografiskt material i form av film eller papperskopior framkallas per kalenderår. - 22.4002 T U Anläggning utan utsläpp av processavloppsvatten där mer än 5 000 kvadratmeter men högst 15 000 kvadratmeter fotografiskt material i form av film eller papperskopior framkallas per kalenderår. - 22.4003 T U Anläggning utan utsläpp av processavloppsvatten där högst 5 000 kvadratmeter fotografiskt material i form av film eller papperskopior framkallas per kalenderår. - 22.4004 2 U Anläggning med utsläpp av processavloppsvatten där mer än 1 000 kvadratmeter men högst 5 000 kvadratmeter fotografiskt material i form av film eller papperskopior framkallas per kalenderår, om verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 22.30. - 22.4005 T U Anläggning med utsläpp av processavloppsvatten där högst 1 000 kvadratmeter fotografiskt material i form av film eller papperskopior framkallas per kalenderår. STENKOLSPRODUKTER, RAFFINERADE PETROLEUMPRODUKTER OCH KÄRNBRÄNSLE 11 kap 1 § 23.05 25 A Anläggning för överföring av bituminös skiffer till gas- eller vätskeform. 11 kap 2 § 23.10-i 19 A Anläggning för tillverkning av koks. 11 kap 3 § 23.11-i 25 A Anläggning för förgasning eller förvätskning av kol. 11 kap 4 § 23.12-i 28 A Anläggning för framställning av kol (hårt kol). 11 kap 5 § 23.13 28 A Anläggning för tillverkning av grafit som inte är tillståndspliktig enligt 17 kap 4 §. 11 kap 6 § 23.20 19 B Anläggning för tillverkning av produkter ur kol, om verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 2, 3, 4 eller 5 § eller 17 kap. 4 §. 11 kap 7 § 23.30-i A Anläggning för raffinering av mineralolja eller gas. 23.30-i-1 32 - Mer än 500 000 ton per kalenderår. 23.30-i-2 28 - Högst 500 000 ton per kalenderår. 11 kap 8 § 23.40 16 A Anläggning för 1. upparbetning av bestrålat kärnbränsle, 2. framställning eller anrikning av kärnbränsle, eller 3. behandling, lagring eller slutförvaring av bestrålat kärnbränsle. 11 kap 9 § 23.50 16 A Behandling eller lagring av obestrålat kärnbränsle. KEMISKA PRODUKTER Organiska kemikalier 12 kap 1 § 24.01-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton enkla kolväten per kalenderår. 12 kap 2 § 24.02-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton enkla kolväten per kalenderår. 12 kap 3 § 24.03-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton syreinnehållande organiska föreningar per kalenderår. 12 kap 4 § 24.04-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton syreinnehållande organiska föreningar per kalenderår. 12 kap 5 § 24.05-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton svavelinnehållande organiska föreningar per kalenderår. 12 kap 6 § 24.06-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton svavelinnehållande organiska föreningar per kalenderår. 12 kap 7 § 24.07-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton kväveinnehållande organiska föreningar per kalenderår. 12 kap 8 § 24.08-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton kväveinnehållande organiska föreningar per kalenderår. 12 kap 9 § 24.09-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton fosforinnehållande organiska föreningar per kalenderår. 12 kap 10 § 24.10-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton fosforinnehållande organiska föreningar per kalenderår. 12 kap 11 § 24.11-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton halogenerade kolväten per kalenderår. 12 kap 12 § 24.12-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton halogenerade kolväten per kalenderår. 12 kap 13 § 24.13-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton metallorganiska föreningar per kalenderår. 12 kap 14 § 24.14-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton metallorganiska föreningar per kalenderår. 12 kap 15 § 24.15-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton plaster per kalenderår. 12 kap 16 § 24.16-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton plaster per kalenderår. 12 kap 17 § 24.17-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton syntetgummi per kalenderår. 12 kap 18 § 24.18-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton syntetgummi per kalenderår. 12 kap 19 § 24.19-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton färgämnen eller pigment per kalenderår. 12 kap 20 § 24.20-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton färgämnen eller pigment per kalenderår. 12 kap 21 § 24.21-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton ytaktiva ämnen eller tensider per kalenderår. 12 kap 22 § 24.22-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton ytaktiva ämnen eller tensider per kalenderår. Oorganiska kemikalier 12 kap 23 § 24.23-i 30 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton gaser per kalenderår. 12 kap 24 § 24.24-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton gaser per kalenderår. 12 kap 25 § 24.25-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton syror per kalenderår. 12 kap 26 § 24.26-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton syror per kalenderår. 12 kap 27 § 24.27-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton baser per kalenderår. 12 kap 28 § 24.28-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton baser per kalenderår. 12 kap 29 § 24.29-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton salter per kalenderår. 12 kap 30 § 24.30-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton salter per kalenderår. 12 kap 31 § 24.31-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 20 000 ton icke-metaller, metalloxider eller andra oorganiska föreningar per kalenderår. 12 kap 32 § 24.32-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 20 000 ton icke-metaller, metalloxider eller andra oorganiska föreningar per kalenderår. Gödselmedel 12 kap 33 § 24.33-i 30 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala per kalenderår tillverka mer än 20 000 ton enkla eller sammansatta gödselmedel baserade på fosfor, kväve eller kalium. 12 kap 34 § 24.34-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala per kalenderår tillverka högst 20 000 ton enkla eller sammansatta gödselmedel baserade på fosfor, kväve eller kalium. Växtskyddsmedel och biocider 12 kap 35 § 24.35-i 30 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 1 000 ton växtskyddsmedel eller biocider per kalenderår. 12 kap 36 § 24.36-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 1 000 ton växtskyddsmedel eller biocider per kalenderår. 12 kap 37 § 24.37 26 B Anläggning för tillverkning i industriell skala av biotekniska organismer för bekämpningsändamål. Läkemedel 12 kap 38 § 24.38-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 1 000 ton läkemedel, även mellanprodukter, per kalenderår. 12 kap 39 § 24.39-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 1 000 ton läkemedel, även mellanprodukter, per kalenderår. 12 kap 40 § 24.40 C Anläggning för att genom endast fysikaliska processer tillverka läkemedel (farmaceutisk tillverkning). Anmälningsplikten gäller inte apotek eller sjukhus eller om verksamheten är tillståndspliktig enligt 19 kap 3 §. 24.40-1 11 - Mer än 100 ton kalenderår. 24.40-2 8 - Mer än 10 ton men högst 100 ton per kalenderår. 24.40-3 6 - Mer än 500 kg men högst 10 ton per kalenderår. 24.40-4 3 - Högst 500 kg per kalenderår. 12 kap 41 § 24.41 8 C Anläggning för behandling av mellanprodukter. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt någon av 1-40 eller 42-47 §§. Sprängämnen 12 kap 42 § 24.42-i 26 A Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka mer än 1 000 ton sprängämnen per kalenderår 12 kap 43 § 24.43-i 21 B Anläggning för att genom kemisk eller biologisk reaktion i industriell skala tillverka högst 1 000 ton sprängämnen per kalenderår Annan kemisk tillverkning 12 kap 44 § 24.44 8 C Anläggning för att genom kemiska eller biologiska reaktioner yrkesmässigt tillverka organiska eller oorganiska ämnen, i försöks-, pilot- eller laboratorieskala eller annan icke industriell skala. 12 kap 45 § 24.45 B Anläggning för att genom endast fysikaliska processer i industriell skala tillverka 1. gas- eller vätskeformiga kemiska produkter, 2. läkemedelssubstanser genom extraktion ur biologiskt material, 3. sprängämnen, 4. pyrotekniska artiklar, eller 5. ammunition. Tillståndsplikten gäller inte 1. tillverkning av mindre än 100 ton per kalenderår, om det i verksamheten inte används eller tillverkas någon kemisk produkt som a) enligt föreskrifter som har meddelats av Kemikalieinspektionen är klassificerad eller uppfyller kriterierna för att klassificeras med de riskfraser som ingår i faroklasserna ”mycket giftig”, ”giftig”, ”frätande”, ”cancerframkallande”, ”mutagen”, ”reproduktionstoxisk” eller ”miljöfarlig”, eller b) enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1272/2008 av den 16 december 2008 om klassificering, märkning och förpackning av ämnen och blandningar, ändring och upphävande av direktiven 67/548/EEG och 1999/45/EG samt ändring av förordning (EG) nr 1907/2006 uppfyller kriterierna för att klassificeras i faroklasserna ”akut toxicitet kategori 1”, ”akut toxicitet kategori 2”, ”akut toxicitet kategori 3”, ”specifik organtoxicitet enstaka exponering kategori 1”, ”specifik organtoxicitet upprepad exponering kategori 1”, ”frätande på huden kategori 1A”, ”frätande på huden kategori 1B”, ”frätande på huden kategori 1C”, ”cancerogenitet kategori 1A”, ”cancerogenitet kategori 1B”, ”cancerogenitet kategori 2”, ”mutagenitet i könsceller kategori 1A”, ”mutagenitet i könsceller kategori 1B”, ”mutagenitet i könsceller kategori 2”, ”reproduktionstoxicitet kategori 1A”, ”reproduktionstoxicitet kategori 1B”, ”reproduktionstoxicitet kategori 2”, ”farligt för vattenmiljön kategori akut 1”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 1”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 2”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 3”, ”farligt för vattenmiljön kategori kronisk 4” eller ”farligt för ozonskiktet”, 2. tillverkning av färg eller lack, om tillverkningen uppgår till högst 1 000 ton per kalenderår, 3. tillverkning av rengöringsmedel eller kroppsvårds-, kosmetik- eller hygienprodukter, om tillverkningen uppgår till högst 2 000 ton per kalenderår, 4. tillverkning av gasformiga kemiska produkter genom destillation, eller 5. om verksamheten är tillståndspliktig enligt 19 kap. 24.45-1 10 -verksamheten avser gas- eller vätskeformiga kemiska produkter 24.45-2 16 -verksamheten avser läkemedelssubstanser 24.45-3 10 -verksamheten avser sprängämnen 24.45-4 10 -verksamheten avser pyrotekniska artiklar 24.45-5 6 -verksamheten avser ammunition 12 kap 46 § 24.46 C Anläggning för att genom endast fysikaliska processer i industriell skala tillverka 1. naturläkemedel genom extraktion ur biologiskt material, 2. mer än 10 ton färg eller lack per kalenderår, om verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 45 §, 3. mer än 10 ton rengöringsmedel eller kroppsvårds-, kosmetik- eller hygienprodukter per kalenderår, om verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 45 §, 4. mer än 5 000 ton gasformiga kemiska produkter per kalenderår, om tillverkningen sker genom destillation, eller 5. andra kemiska produkter, om verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 45 §. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 19 kap. 3 §. 24.46-1 9 - Mer än 10 ton färg eller lack per kalenderår, eller mer än 5 000 ton gasformiga kemiska produkter per kalenderår genom destillation, eller tillverkning av andra kemiska produkter. 24.46-2 8 - Naturläkemedel genom extraktion ur biologiskt material. 24.46-3 6 - Mer än 1 000 ton men högst 2 000 ton rengöringsmedel eller kroppsvårds-, kosmetik- eller hygienprodukter per kalenderår. 24.46-4 5 - Mer än 10 ton men högst 1 000 ton rengöringsmedel eller kroppsvårds-, kosmetik- eller hygienprodukter per kalenderår. - 24.4601 4 U Anläggning för att genom endast fysikaliska processer i industriell skala tillverka högst 10 ton färg eller lack per kalenderår. - 24.4602 2 U Anläggning för att genom endast fysikaliska processer i industriell skala tillverka högst 10 ton rengöringsmedel eller kroppsvårds-, kosmetik- eller hygienprodukter per kalenderår. - 24.4603 4 U Anläggning för att genom endast fysikaliska processer i industriell skala tillverka högst 5 000 ton gasformiga kemiska produkter per kalenderår, om tillverkningen sker genom destillation. 12 kap 47 § 24.47 8 C Anläggning för att genom endast fysikaliska processer, i försöks-, pilot- eller laboratorieskala eller annan icke industriell skala, yrkesmässigt tillverka 1. sprängämnen, 2. pyrotekniska artiklar, 3. ammunition, 4. mer än 10 ton färg eller lack per kalenderår, 5. mer än 10 ton rengöringsmedel eller kroppsvårds-, kosmetik- eller hygienprodukter per kalenderår, eller 6. andra kemiska produkter. - 24.4701 4 U Anläggning för att genom endast fysikaliska processer, i försöks-, pilot- eller laboratorieskala eller annan icke industriell skala, yrkesmässigt tillverka 1. högst 10 ton färg eller lack per kalenderår, eller 2. högst 10 ton rengöringsmedel eller kroppsvårds-, kosmetik eller hygienprodukter per kalenderår. GUMMI- OCH PLASTVAROR 13 kap 1 § 25.10 B Anläggning för att genom vulkning tillverka gummivaror, om produktionen baseras på mer än 2 000 ton ovulkad gummiblandning per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 19 kap. 3 §. 25.10-1 16 - Mer än 10 000 ton ovulkad gummiblandning per kalenderår. 25.10-2 12 - Mer än 2 000 ton men högst 10 000 ton ovulkad gummiblandning per kalenderår. 13 kap 2 § 25.11 C Anläggning för att genom vulkning tillverka gummivaror, om produktionen baseras på mer än 1 ton ovulkad gummiblandning per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 1 § eller 19 kap. 3 eller 4 §. 25.11-1 10 - Mer än 500 ton men högst 2 000 ton ovulkad gummiblandning per kalenderår. 25.11-2 8 - Mer än 100 ton men högst 500 ton ovulkad gummiblandning per kalenderår. 25.11-3 6 - Mer än 50 ton men högst 100 ton ovulkad gummiblandning per kalenderår. 25.11-4 4 - Mer än 1 ton men högst 50 ton ovulkad gummiblandning per kalenderår. - 25.1101 T U Anläggning för att genom vulkning tillverka gummivaror, om produktionen baseras på högst 1 ton ovulkad gummiblandning per kalenderår. 13 kap 3 § 25.20 B Anläggning för att genom ytterligare polymerisation tillverka produkter av 1. polyuretan utan användning av toluendiisocyanat, om produktionen baseras på mer än 200 ton plastråvara per kalenderår, 2. polyuretan med användning av toluendiisocyanat, om produktionen baseras på mer än 20 ton plastråvara per kalenderår, eller 3. annan plast, om produktionen baseras på mer än 20 ton plastråvara per kalenderår. 25.20-1 9 - Polyuretan utan användning av toluendiisocyanat, om produktionen baseras på mer än 200 ton plastråvara per kalenderår. 25.20-2 10 - Polyuretan med användning av toluendiisocyanat, om produktionen baseras på mer än 500 ton plastråvara per kalenderår, eller annan plast om produktionen baseras på mer än 500 ton plastråvara per kalenderår. 25.20-3 8 - Polyuretan med användning av toluendiisocyanat, om produktionen baseras på mer än 20 ton men högst 500 ton plastråvara per kalenderår, eller annan plast om produktionen baseras på mer än 20 men högst 500 ton plastråvara per kalenderår. 13 kap 4 § 25.30 4 C Anläggning för att genom ytterligare polymerisation tillverka produkter av plast, om 1. produktionen baseras på mer än 1 ton plastråvara per kalenderår, och 2. verksamheten inte är tillståndspliktig enligt 3 §. - 25.3001 T U Anläggning för att genom ytterligare polymerisation tillverka produkter av plast, om produktionen baseras på högst 1 ton plastråvara per kalenderår. 13 kap 5 § 25.40 8 B Anläggning för flamlaminering med plast. 13 kap 6 § 25.50 C Anläggning där produktionen baseras på mer än 1 ton plastråvara per kalenderår och inte omfattar ytterligare polymerisation, för 1. tillverkning av produkter av plast förutom endast mekanisk montering eller mekanisk bearbetning, eller 2. beläggning eller kalandrering med plast. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig eller anmälningspliktig enligt 19 kap. 3 eller 4 §. 25.50-1 7 - Mer än 200 ton plastråvara per kalenderår. 25.50-2 4 - Mer än 20 ton men högst 200 ton plastråvara per kalenderår. 25.50-3 3 - Mer än 1 ton men högst 20 ton plastråvara per kalenderår. 25.50-4 9 - Mer än 20 ton plastråvara per kalenderår för beläggning eller kalandrering med plast. 25.50-5 7 - Mer än 10 ton men högst 20 ton plastråvara per kalenderår för beläggning eller kalandrering med plast. 25.50-6 5 - Mer än 5 ton men högst 10 ton plastråvara per kalenderår för beläggning eller kalandrering med plast. 25.50-7 4 - Mer än 3 ton men högst 5 ton plastråvara per kalenderår för beläggning eller kalandrering med plast. 25.50-8 3 - Mer än 1 ton men högst 3 ton plastråvara per kalenderår för beläggning eller kalandrering med plast. - 25.5001 T U Anläggning där produktionen baseras på högst 1 ton plastråvara per kalenderår och inte omfattar ytterligare polymerisation, för tillverkning av produkter av plast förutom endast mekanisk montering eller mekanisk bearbetning. - 25.5002 T U Anläggning där produktionen baseras på högst 1 ton plastråvara per kalenderår och inte omfattar ytterligare polymerisation, för beläggning eller kalandrering med plast. MINERALISKA PRODUKTER Glas, glasvaror och keramiska produkter 14 kap 1 § 26.05-i 14 B Anläggning för tillverkning av glas inklusive glasfiber med smältning av mer än 20 ton per dygn eller mer än 5 000 ton per kalenderår. 14 kap 2 § 26.10-i 14 B Anläggning för smältning av mineraler, inklusive tillverkning av mineralull, med smältning av mer än 20 ton per dygn eller mer än 5 000 ton per kalenderår. - 26.1001 5 U Anläggning för tillverkning av varor av glasfiber. 14 kap 3 § 26.20 B Anläggning för tillverkning av glas eller glasvaror som omfattar blandning av glasråvaror (mäng), smältning eller syrabehandling av glas, om verksamheten innebär att 1. mer än 5 ton glasråvaror med tillsats av bly- eller arsenikföreningar förbrukas per kalenderår, eller 2. mer än 500 ton andra glasråvaror förbrukas per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 1 eller 2 §. 26.20-1 11 - Mer än 1 000 ton glasråvaror med tillsats av bly- eller arsenikföreningar förbrukas per kalenderår. 26.20-2 8 - Mer än 5 ton men högst 1 000 ton glasråvaror med tillsats av bly- eller arsenikföreningar förbrukas per kalenderår. 26.20-3 11 - Mer än 2 000 ton andra glasråvaror (än sådana med tillsats av bly- eller arsenikföreningar) förbrukas per kalenderår. 26.20-4 8 - Mer än 500 ton men högst 2 000 ton andra glasråvaror (än sådana med tillsats av bly- eller arsenikföreningar) förbrukas per kalenderår. 14 kap 4 § 26.30 5 C Anläggning för tillverkning av glas eller glasvaror som omfattar blandning av glasråvaror (mäng), smältning eller syrabehandling av glas, om verksamheten innebär att 1. mer än 500 kilogram glasråvaror med tillsats av bly- eller arsenikföreningar förbrukas per kalenderår, eller 2. mer än 5 ton andra glasråvaror förbrukas per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 1, 2 eller 3 §. - 26.3001 2 U Anläggning för tillverkning av glas eller glasvaror som omfattar blandning av glasråvaror (mäng), smältning eller syrabehandling av glas, om verksamheten innebär att 1. högst 500 kilogram glasråvaror med tillsats av bly- eller arsenikföreningar förbrukas per kalenderår, eller 2. högst 5 ton andra glasråvaror förbrukas per kalenderår. 14 kap 5 § 26.40 8 C Anläggning för tillverkning av glasfiber. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt

§ 11 Fast årlig tillsynsavgift ska betalas av den som bedriver verksamheten eller ansvarar för

11 § Avgiftsskyldig Fast årlig tillsynsavgift ska betalas av den som bedriver verksamheten eller ansvarar för anläggningen. För tillsyn enligt 10 kap. miljöbalken ska tillsynsavgiften betalas av den som enligt 10 kap. är ansvarig för utredning, avhjälpande eller kostnader eller den som tillsynen riktas mot. För kontroll av hanteringen av växtskyddsmedel enligt EU-förordning 2017/625 (kontrollförordningen) ska kontrollavgiften betalas av den som är återförsäljare eller användare av växtskyddsmedel. Avgift för anmälan ska betalas av den som anmäler verksamheten eller åtgärden. Om nämnden har haft kostnader för kungörelser i ärendet ska dessa betalas av den som gjort anmälan. Avgift för övrig tillsyn, kontroll och annan offentlig verksamhet ska betalas av den som bedriver eller avser att bedriva verksamheten eller vidta åtgärden. Verkställighetsfrågor

§ 12 15.13101 3 U Anläggning för framställning av livsmedel eller foder med beredning och

12 § eller endast innebär paketering. 15.13101 3 U Anläggning för framställning av livsmedel eller foder med beredning och behandling av både animaliska och vegetabiliska råvaror, i kombinerade eller separata produkter, med en produktion av högst 400 ton per kalenderår. Mjölkprodukter 5 kap 15 § 15.170-i 12 B Anläggning för framställning av mjölkprodukter med en produktion baserad på en invägning av mer än 200 ton per dygn som kalenderårsmedelvärde. 5 kap 16 § 15.180 C Anläggning för framställning av mjölkprodukter med en produktion baserad på en invägning av mer än 500 ton per kalenderår men högst 200 ton per dygn som kalenderårsmedelvärde. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten endast avser glass. 15.180-1 9 - Mer än 50 000 ton per kalenderår. 15.180-2 8 - Mer än 20 000 ton men högst 50 000 ton per kalenderår. 15.180-3 5 - Mer än 500 ton men högst 20 000 ton per kalenderår. - 15.18001 T U Anläggning för framställning av mjölkprodukter med en produktion baserad på en invägning av högst 500 ton per kalenderår. Punkten gäller inte restauranger, butiker, caféer och liknande med huvudsaklig servering eller försäljning till allmänheten. Oljor och fetter 5 kap 17 § 15.185-i 17 B Anläggning för framställning eller raffinering av vegetabiliska eller animaliska oljor eller fetter eller produkter av sådana oljor eller fetter med en produktion av 1. mer än 18 750 ton per kalenderår, om produktionen baseras på animaliska råvaror, eller 2. mer än 75 000 ton per kalenderår, om produktionen baseras på enbart vegetabiliska råvaror. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 4, 5, 8, 9, 12, 13 eller 15 §. 5 kap 18 § 15.190 11 B Anläggning för framställning eller raffinering av vegetabiliska eller animaliska oljor eller fetter eller produkter av sådana oljor eller fetter med en produktion av 1. mer än 5 000 ton men högst 18 750 ton per kalenderår, om produktionen baseras på animaliska råvaror, eller 2. mer än 5 000 ton men högst 75 000 ton per kalenderår, om produktionen baseras på vegetabiliska råvaror. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 4, 5, 8, 9, 12, 13, 15 eller 17 §. 5 kap 19 § 15.200 5 C Anläggning för framställning eller raffinering av vegetabiliska eller animaliska oljor eller fetter eller produkter av sådana oljor eller fetter med en produktion av mer än 100 ton men högst 5 000 ton kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13 eller 14 eller om verksamheten endast avser mjölkprodukter. - 15.20001 T U Anläggning för framställning eller raffinering av vegetabiliska eller animaliska oljor eller fetter eller produkter av sådana oljor eller fetter för en produktion av högst 100 ton per kalenderår. Punkten gäller inte restauranger, butiker, caféer och liknande med huvudsaklig servering eller försäljning till allmänheten. Glass 5 kap 20 § 15.210 11 B Anläggning för tillverkning av glass med en produktion av 1. mer än 15 000 ton men högst 18 750 ton per kalenderår om produktionen baseras på animaliska råvaror, eller 2. mer än 15 000 ton men högst 18 750 ton per kalenderår om produktionen baseras på endast vegetabiliska råvaror. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 4, 8, 9, 12 eller 15 §. 5 kap 21 § 15.220 3 C Anläggning för tillverkning av glass med en produktion av mer än 10 ton men högst 15 000 ton per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 4, 8, 9, 12 eller 15 §. - 15.22001 T U Anläggning för tillverkning av glass för en produktion av högst 10 ton per kalenderår. Punkten gäller inte restauranger, butiker, caféer och liknande med huvudsaklig servering eller försäljning till allmänheten. Råsprit och alkoholhaltiga drycker 5 kap 22 § 15.230 19 B Anläggning för framställning av råsprit eller alkoholhaltig dryck genom jäsning eller destillation med en produktion av mer än 5 000 ton men högst 75 000 ton ren etanol per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt

§ 13 21 kap 15 § 40.100 2 C Verksamhet med

13 §. 21 kap 15 § 40.100 2 C Verksamhet med 1. ett vindkraftverk som inklusive rotorblad är högre än 50 meter, 2. två eller fler vindkraftverk som står tillsammans (gruppstation), eller 3. ett vindkraftverk som står tillsammans med ett annat vindkraftverk, om verksamheten påbörjas efter det att verksamheten med det andra vindkraftverket påbörjades. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 13 eller 14 §. - 40.10001 T U Verksamhet med ett vindkraftverk som inklusive rotorblad är lägre än 50 meter. Värme- och kylanläggningar 21 kap 16 § 40.110 7 C Värmepump eller kylanläggning för uttag eller tillförsel av värmeenergi från mark, vattenområde, grundvatten eller avloppsvatten för en uttagen eller tillförd effekt av mer än 10 megawatt. Anmälningsplikten gäller inte uttag eller tillförsel genom vattentäkt. 40.11001 T U Värmepump eller kylanläggning för uttag eller tillförsel av värmeenergi från mark, vattenområde, grundvatten eller avloppsvatten för en uttagen eller tillförd effekt av högst 10 megawatt. 21 kap 17 § 40.120 3 C Anläggning för lagring av värme i mark, vattenområde eller i grundvatten för en tillförd energimängd av mer än 3 000 megawattimmar. - 40.12001 T U Anläggning för lagring av värme i mark, vattenområde eller i grundvatten för en tillförd energimängd av högst 3 000 megawattimmar. VATTENFÖRSÖRJNING - 41.9001 6 U Vattenverk med kemsteg för mer än 25 000 personer, eller utan kemsteg för mer än 50 000 personer. - 41.9002 4 U Vattenverk med kemsteg för mer än 5 000 personer men högst 25 000 personer, eller utan kemsteg för mer än 5 000 personer men högst 50 000 personer. - 41.9003 2 U Vattenverk för högst 5 000 personer. AVVECKLING AV KÄRNREAKTORER 22 kap 1 § 45.10 A Verksamhet varigenom en kärnkraftsreaktor eller annan kärnreaktor monteras ned eller avvecklas, från det att reaktorn stängs av till dess att reaktorn efter avställningsdrift, servicedrift och rivning har upphört genom att allt kärnbränsle och annat radioaktivt kontaminerat material varaktigt har avlägsnats från anläggningsplatsen. FORDONSSERVICE OCH DRIVMEDELSHANTERING 23 kap 1 § 50.10 C Anläggning för tvättning av 1. fler än 5 000 personbilar per kalenderår, 2. fler än 100 tåg eller flygplan per kalenderår, 3. fler än 500 tågvagnar eller lok per kalenderår, eller 4. fler än 1 000 andra motordrivna fordon per kalenderår. 50.10-1 5 - Tvättning av 1. fler än 5 000 personbilar per kalenderår, 50.10-2 6 - Tvättning av 2. fler än 100 tåg eller flygplan per kalenderår, 3. fler än 500 tågvagnar eller lok per kalenderår, eller 4. fler än 1 000 andra motordrivna fordon per kalenderår.. - 50.1001 3 U Anläggning för tvättning av 1. fler än 1 250 personbilar per kalenderår, 2. färre än eller lika med 100 tåg eller flygplan per kalenderår, 3. färre än eller lika med 500 tågvagnar eller lok per kalenderår, eller 4. fler än 250 andra motordrivna fordon per kalenderår. - 50.1002 T U Anläggning för tvättning av 1. högst 1250 personbilar per kalenderår, 2. högst 250 andra motordrivna fordon per kalenderår. 23 kap 2 § 50.20 C Anläggning där det per kalenderår hanteras 1. mer än 1 000 kubikmeter flytande motorbränsle, eller 2. mer än 1 miljon normalkubikmeter gas avsedd som motorbränsle. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 20 kap. 1, 2 eller 3 §. 50.20-1 7 - Anläggning där det per kalenderår hanteras mer än 10 000 kubikmeter flytande motorbränsle. 50.20-2 5 - Anläggning där det per kalenderår hanteras mer än 5 000 kubikmeter flytande motorbränsle. 50.20-3 4 - Anläggning där det per kalenderår hanteras mer än 1 000 kubikmeter flytande motorbränsle. 50.20-4 5 - Anläggning där det per kalenderår hanteras mer än 1 miljon normalkubikmeter gas avsett som motorbränsle. - 50.2001 2 U Anläggning där det per kalenderår hanteras högst 1 000 kubikmeter flytande motorbränsle för försäljning. - 50.2002 T U Anläggning där det per kalenderår hanteras högst 1 miljon normalkubikmeter gas avsett som motorbränsle för försäljning. - 50.2003 4 U Fordonsverkstad mer än 500 kvadratmeter. - 50.2004 T U Fordonsverkstad högst 500 kvadratmeter. - 50.2005 T U Parkeringsgarage med oljeavskiljare med fler än 400 platser för motorfordon. HAMNAR OCH FLYGPLATSER Hamnar 24 kap 1 § 63.10 B Hamn där trafik medges för fartyg med en bruttodräktighet på mer än 1 350. Tillståndsplikten gäller inte 1. hamn för Försvarsmakten, eller 2. färjekaj med högst tio planerade fartygsanlöp per kalenderår. 63.10-1 29 - Hamn med mer än 5 000 anlöp per kalenderår. 63.10-2 24 - Hamn med 2 000 – 5 000 anlöp per kalenderår. 63.10-3 18 - Hamn med 300 – 2 000 anlöp per kalenderår. 63.10-4 12 - Hamn med 50 – 300 anlöp per kalenderår. 63.10-5 8 - Hamn med 10 – 50 anlöp per kalenderår. 63.10-6 7 - Hamn med högst 10 anlöp per kalenderår. - 63.1001 2 U Hamn där trafik medges för fartyg med en bruttodräktighet på högst 1 350, och som dessutom har anläggning för avfallshantering eller godshantering eller lagring av drivmedel eller kemikalier. 24 kap 2 § 63.20 C Fiskehamn eller hamn för Försvarsmakten. Anmälningsplikten gäller inte fiskehamn som är tillståndspliktig enligt

§ 14 Miljö- och klimatnämnden får bestämma att beslut om avgift ska gälla omedelbart.

14 § Miljö- och klimatnämnden får bestämma att beslut om avgift ska gälla omedelbart.

§ 15 Miljö- och klimatnämndens beslut om avgift får överklagas till länsstyrelsen.

15 § Miljö- och klimatnämndens beslut om avgift får överklagas till länsstyrelsen.

§ 16 Denna taxa träder i kraft den 1 januari 2027. När det gäller ansökningar och anmälningar

diarienr: goteborg:-:2026:4313
16 § Denna taxa träder i kraft den 1 januari 2027. När det gäller ansökningar och anmälningar tillämpas taxan på ärenden som kommer in från och med detta datum. Bilagor 1. Fast prövnings- eller handläggningsavgift 2. Riskklassning 3. Avgiftskoder för miljöfarlig verksamhet och hälsoskyddsverksamhet Miljöförvaltningen Diarienummer 2026-4313 Bilaga 1 till Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt miljöbalken Fast prövnings- eller handläggningsavgift Miljöfarlig verksamhet 1 Ansökan om inrättande av avloppsanordning för spillvatten 10 * timavgiften från 1 hushåll (5 personekvivalenter), med en eller flera vattentoaletter anslutna, inklusive granskning av kontrollrapport, fotodokumentation och ev. täthetsprövningsprotokoll från installationen av det nya avloppet. 2 Ansökan om anslutning av vattentoalett till befintlig 8 * timavgiften avloppsanordning. 3 a Ansökan om att inrätta en värmepumpsanläggning för 4 * timavgiften utvinning av värme ur mark, ytvatten eller grundvatten avsedd för 1–5 borrhål (för en tillförd energimängd av högst 3 000 megawattimmar). 3 b Ansökan om att inrätta en värmepumpsanläggning för 6 * timavgiften utvinning av värme ur mark, ytvatten eller grundvatten avsedd för fler än 5 borrhål (för en tillförd energimängd av högst 3 000 megawattimmar). 4 Granskning av årlig köldmedierapport 2 * timavgiften Miljöförvaltningen Diarienummer 2026-4313 Bilaga 2 till Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt miljöbalken Riskklassning Årlig tillsynstid beror på avgiftsklass och riskbedömning Hur mycket tillsyn en verksamhet ska ha beror på vilken avgiftsklass den placeras i och vilka risker verksamheten bedöms innebära för miljön och människors hälsa. Avgiftsklassificering Alla verksamheter placeras först in i en avgiftsklass beroende på bransch, inriktning och omfattning (se taxebilaga 3). Riskbedömning I nästa steg görs en riskbedömning utifrån bestämda riskfaktorer. Exempel på sådant som kan ge riskpoäng är om det finns gamla föroreningar i marken, om det finns bostäder i närheten eller om verksamheten hanterar farliga kemikalier, se Tabell 1 Riskfaktorer och bedömningsgrund. Tabell 1. Riskfaktorer och bedömningsgrund Riskfaktor och bedömningsgrund Riskpoäng 1. Markförhållanden, lokalisering m. m. a) Historisk förorening i mark eller byggnad 1 b) Närhet till bostäder, skola, förskola, sjukhus, vårdlokaler eller inom skyddsvärt 1 område c) Påverkar miljökvalitetsnorm 1 2. Kemiska produkter Särskilt farliga kemikalier, utfasningsämnen eller prioriterade riskminskningsämnen 1 3. Tilläggspoäng a) Verksamheten omfattas av specialbestämmelser 1 b) Använder ej förnybar energi 1 c) Särskilt transportintensiv verksamhet 1 d) Delar i hälsoskyddsverksamhet som medför ökade risker eller ökat tillsynsbehov 1 framgår av tabell 2 Tabell 2. Delar i en hälsoskyddsverksamhet som medför ökade risker eller ökat tillsynsbehov Risk- Verksamheter Riskfaktor poäng Alla typer av verksamheter Användning av produkter och ämnen som innehåller 1 kemikalier, som kan andas in eller komma i kontakt med huden, och då är skadliga för människors hälsa. Bassängbad Babysim 1 Bassängbad Bad med högtempererad bassäng 1 Bassängbad Bad med manuell rengöring 1 Bassängbad Bad med äventyrskaraktär 1 Förskola/fritidshem Mer än 5 avdelningar 1 Skolor Fler än 400 elever 1 Skolor Gymnastiksal 1 Skolor Kemi- eller fysiksal 1 Skolor Salar för yrkesinriktad utbildning 1 Skolor Slöjdsal 1 Strandbad EU-bad 1 Strandbad Närhet till dagvattenutsläpp 1 Strandbad Närhet till utsläpp av avloppsvatten 1 Årlig tillsynstid och miljötillsynsavgift Avgiftsklassificeringen ger ett antal timmar som tillsammans med riskbedömningen ligger till grund för hur den årliga tillsynstiden räknas fram med hjälp av en riskbedömningstabell (se tabell 3): 1. Verksamheten placeras efter avgiftsklass i den gröna kolumnen (0 riskpoäng). 2. Om verksamheten har fått riskpoäng flyttas placeringen till höger i tabellen beroende på antal poäng. (Om en verksamhet skulle få fler än 6 riskpoäng, placeras den ändå i kolumn 6.) För att få fram den årliga avgiften multipliceras den totala tillsynstiden med miljöförvaltningens timavgift, som är 1 406 kronor (2026). Exempel: Ett företag i avgiftsklass 6 får till att börja med 9 tillsynstimmar. Om det har fått fyra riskpoäng blir den totala tillsynstiden 14 timmar (kolumn 4). Den årliga avgiften för miljötillsyn blir då 14 x 1 406 = 19 684 kronor. Tabell 3. Riskbedömningstabell Avgiftsklass Riskpoäng = antal tillsynstimmar 0 1 2 3 4 5 6 1 T* T* 2 3 4 5 6 2 2 3 4 5 6 7 8 3 4 5 6 7 8 9 10 4 6 7 8 9 10 11 12 5 8 9 10 11 12 13 15 6 9 10 12 13 14 16 18 7 12 14 15 16 17 20 25 8 16 18 20 21 23 26 30 9 20 23 25 26 29 33 40 10 24 27 30 32 35 39 45 11 28 32 35 37 40 46 55 12 32 36 40 42 46 52 60 13 36 41 45 47 52 59 70 14 40 45 50 53 58 65 75 15 44 50 55 58 63 72 85 16 48 54 60 63 69 78 90 17 52 59 65 69 75 85 100 18 56 63 70 74 81 91 105 19 60 68 75 79 86 98 115 20 64 72 80 84 92 104 120 21 68 77 85 90 98 111 130 22 72 81 90 95 104 117 135 23 76 86 95 100 109 124 145 24 80 90 100 106 115 130 150 25 88 99 110 116 127 143 165 26 96 108 120 127 138 156 180 27 104 117 130 137 150 169 195 28 112 126 140 148 161 182 210 29 128 144 160 169 184 208 240 30 144 162 180 190 207 234 270 31 160 180 200 211 230 260 300 32 180 203 225 237 259 293 340 33 200 225 250 264 288 325 375 * T= timavgift. Gäller verksamheter som inte betalar en fast årlig tillsynsavgift. Om ett företag har flera miljöfarliga verksamheter som klassas olika? Om ett företag har två eller flera miljöfarliga verksamheter som fått olika avgiftsklass ska företaget betala full avgift för den verksamhet som får flest tillsynstimmar enligt riskbedömningstabellen (tabell 3). För de övriga verksamheterna får företaget betala för 25 procent av tillsynstiden. Observera att riskpoäng (till exempel närhet till skola) bara räknas en gång. Exempel: Ett företag får 14 timmars tillsyn för den verksamhet som kräver mest tillsyn, och sammanlagt 8 timmar för sina övriga verksamheter (när dubbla riskpoäng är borträknade). Den totala tillsynstiden blir 14 timmar plus 2 timmar (25 procent av 8 timmar). Den årliga avgiften för miljötillsyn blir då 16 x 1 406 = 22 496 kronor. Om ett företag har flera hälsoskyddsverksamheter? Om ett företag har två eller flera hälsoskyddsverksamheter som fått olika avgiftsklass ska företaget betala full avgift för den verksamhet som får flest tillsynstimmar enligt riskbedömningstabellen (tabell 3). För de övriga verksamheterna får företaget extra riskpoäng. Vilka verksamheter det kan handla om framgår av Tabell 2. Exempel: Ett företag får 4 timmars tillsyn för den verksamhet som kräver mest tillsyn, och sammanlagt 3 riskpoäng för sina övriga verksamheter. Den totala tillsynstiden blir 4 timmar plus 3 timmar. Den årliga avgiften blir då 7 x 1 406 = 9 842 kronor. Miljöförvaltningen Diarienummer 2026-4313 Bilaga 3 till Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt miljöbalken Avgiftskoder för miljöfarlig verksamhet och hälsoskyddsverksamhet Följande förkortningar används i tabellen MPF= Miljöprövningsförordning (2013:251) VK/KK = Verksamhetskod/Klassningskod AK = Avgiftsklass PN = Prövningsnivå A och B = tillståndsplikt C = anmälningsplikt H = anmälningsplikt hälsoskyddsverksamheter U = utan prövnings-/anmälningsplikt Lagrum i VK/ KK AK PN Beskrivning MPF JORDBRUK Djurhållning 2 kap 1 § 1.10-i 7 B Anläggning för djurhållning med 1. mer än 40 000 platser för fjäderfän, 2. mer än 2 000 platser för växande grisar som är tyngre än 30 kilogram och avsedda för produktion, eller 3. mer än 750 platser för suggor. 2 kap 2 § 1.11 6 B Anläggning med stadigvarande djurhållning av nötkreatur, hästar eller minkar med mer än 400 djurenheter, dock inte inhägnad. Med en djurenhet avses 1. en mjölkko eller sinko inklusive kalv upp till en månads ålder, 2. sex kalvar från en månads upp till sex månaders ålder, 3. tre övriga nöt, sex månader eller äldre, 4. en häst, inklusive föl upp till sex månaders ålder, eller 5. tio minkhonor för avel, inklusive valpar upp till åtta månaders ålder och avelshannar. 2 kap 3 § 1.20 C Anläggning med stadigvarande djurhållning med mer än 100 djurenheter, dock inte inhägnad. Med en djurenhet avses 1. en mjölkko eller sinko, inklusive kalv upp till en månads ålder, 2. sex kalvar från en månads upp till sex månaders ålder, 3. tre övriga nöt, sex månader eller äldre, 4. tre suggor eller betäckta gyltor, inklusive smågrisar upp till tolv veckors ålder, 5. tio slaktsvin, obetäckta gyltor eller avelsgaltar, tolv veckor eller äldre, 6. en häst, inklusive föl upp till sex månaders ålder, 7. tio minkhonor för avel, inklusive valpar upp till åtta månaders ålder och avelshannar, 8. etthundra kaniner, Lagrum i VK/ KK AK PN Beskrivning MPF 9. etthundra värphöns eller kycklingmödrar, sexton veckor eller äldre, 10. tvåhundra unghöns upp till sexton veckors ålder, 11. tvåhundra slaktkycklingar, 12. etthundra kalkoner, gäss eller ankor, inklusive kycklingar och ungar upp till en veckas ålder, 13. femton strutsfåglar av arterna struts, emu eller nandu, inklusive kycklingar upp till en veckas ålder, 14. tio får eller getter, sex månader eller äldre, 15. fyrtio lamm eller killingar upp till sex månaders ålder, eller 16. i fråga om andra djurarter, det antal djur som har en årlig sammanlagd utsöndring motsvarande 100 kilogram kväve eller 13 kilogram fosfor i färsk träck eller urin. Vid beräkningen av antalet djur enligt första stycket 16 ska det alternativ av kväve eller fosfor väljas som ger det lägsta antalet djur. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 1 eller 2 § eller endast avser renskötsel. 1.20-1 4 - Mer än 200 djurenheter 1.20-2 3 - Mer än 100 djurenheter - 1.2001 2 U Anläggning med stadigvarande djurhållning med mer än 30 djurenheter (det högsta antalet djurenheter under året) men högst 100 djurenheter, dock inte inhägnad. Med en djurenhet avses samma som under 1.20. Denna beskrivning gäller inte renskötsel. - 1.2002 T U Anläggning med stadigvarande djurhållning med högst 30 djurenheter (det högsta antalet djurenheter under året), dock inte inhägnad. Med en djurenhet avses samma som under 1.20. Denna beskrivning gäller inte renskötsel. Uppodling av annan mark än jordbruksmark för jordbruksproduktion 2 kap 4 § 1.30 4 C Uppodling av annan mark än jordbruksmark för produktion av foder, livsmedel eller annan liknande jordbruksproduktion. Odling - 1.3001 3 U Växthus eller kemikalieintensiv odling med en odlingsyta som är större än 5000 kvadratmeter. - 1.3002 2 U Växthus eller kemikalieintensiv odling med en odlingsyta som är större än 2000 men högst 5000 kvadratmeter. - 1.3003 2 U Anläggning för torkning av gödsel. - 1.3004 2 U Odling av jordbruksmark som är större än 100 hektar för produktion av foder, livsmedel eller annan liknande jordbruksproduktion. - 1.3005 T U Odling av jordbruksmark som är högst 100 hektar för produktion av foder, livsmedel eller annan liknande jordbruksproduktion. - 1.3006 2 U Fruktodling med en odlingsyta som är större än 1 hektar. VATTENBRUK 3 kap 1 § - - - Med vattenbruk avses i detta kapitel detsamma som i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1380/2013 av den 11 december 2013 om den gemensamma fiskeripolitiken, om ändring av rådets förordningar (EG) nr 1954/2003 och (EG) nr 1224/2009 och om upphävande av rådets förordningar (EG) nr 2371/2002 och (EG) nr 639/2004 och rådets beslut 2004/585/EG. Förordning (2025:842). 3 kap 2 § - - - Med vattenområde avses i detta kapitel detsamma som i 11 kap. 2 § miljöbalken. 3 kap 3 § 5.10 6 B Fiskodling eller övervintring av fisk där mer än 40 ton foder förbrukas per kalenderår. 3 kap 4 § 5.20 3 C Fiskodling eller övervintring av fisk där mer än 1,5 ton foder förbrukas per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt

§ 20 90.300-i1 15 - Den tillförda mängden avfall är mer än 20 000 ton men högst 100 000

20 §. 90.300-i1 15 - Den tillförda mängden avfall är mer än 20 000 ton men högst 100 000 ton per kalenderår. 90.300-i2 10 - Den tillförda mängden avfall är mer än 10 000 ton men högst 20 000 ton per kalenderår. - Den tillförda mängden avfall är mer än 2 500 ton men högst 10 000 ton 90.300-i3 8 per kalenderår. 29 kap 22 § 90.310 B Deponering av icke-farligt avfall. Tillståndsplikten gäller inte om deponeringen är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 18, 19, 20 eller 21 §. 90.310-1 12 - Den tillförda mängden avfall är mer än 10 000 ton per kalenderår. 90.310-2 9 - Den tillförda mängden avfall är mer än 2 500 ton men högst 10 000 ton per kalenderår. 90.310-3 7 - Den tillförda mängden avfall är högst 2 500 ton per kalenderår. 29 kap 23 § 90.320-i A Deponering av farligt avfall, om deponin tillförs mer än 10 000 ton farligt avfall per kalenderår. 90.320-i1 32 - Den tillförda mängden avfall är mer än 100 000 ton per kalenderår. 90.320-i2 29 - Den tillförda mängden avfall är mer än 25 000 ton men högst 100 000 ton per kalenderår. 90.320-i3 26 - Den tillförda mängden avfall är mer än 10 000 ton men högst 25 000 ton per kalenderår 29 kap 24 § 90.330-i 18 B Deponering av farligt avfall, om 1. den tillförda mängden farligt avfall är mer än 2 500 ton men högst 10 000 ton per kalenderår, eller 2. mängden farligt avfall som deponeras är mer än 25 000 ton. Tillståndsplikten gäller inte om deponeringen är tillståndspliktig enligt

§ 23 29 kap 25 § 90.340 B Deponering av farligt avfall, om deponeringen inte är tillståndspliktig

23 §. 29 kap 25 § 90.340 B Deponering av farligt avfall, om deponeringen inte är tillståndspliktig enligt 23 eller 24 §. 90.340-1 12 - Den tillförda mängden avfall är mer än 1 000 ton men högst 2 500 ton per kalenderår. 90.340-2 7 - Den tillförda mängden avfall är högst 1 000 ton per kalenderår. 29 kap 26 § 90.341 3 C Sluttäckt deponi där sluttäckningen har godkänts enligt 32 § förordningen (2001:512) om deponering av avfall, fram till dess åtgärder inte längre behöver vidtas enligt 33 § samma förordning. - 90.34101 T U Sluttäckt deponi som inte omfattas av anmälningsplikt enligt 26 §. Återvinning av farligt avfall som har uppkommit i egen verksamhet 29 kap 29 § 90.391 4 C Behandling av farligt avfall som har uppkommit i egen verksamhet på något annat sätt än genom kemisk behandling om 1. mängden avfall är högst 500 ton per kalenderår, och 2. behandlingen leder till materialåtervinning. Biologisk behandling 29 kap 30 § 90.161 7 B Behandling av icke-farligt avfall genom biologisk behandling om avfallet inte är park- och trädgårdsavfall och 1. den tillförda mängden avfall är mer än 500 ton men högst 18 750 ton per kalenderår, eller 2. om behandlingen enbart sker genom anaerob biologisk nedbrytning och den tillförda mängden avfall är mer än 500 ton men högst 25 000 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om behandlingen 1. är tillståndspliktig enligt 66 §, eller 2. är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 21 kap. 2 eller 3 §. 29 kap 31 § 90.171 C Behandling av icke-farligt avfall genom biologisk behandling, om 1. avfallet inte är park- och trädgårdsavfall och den tillförda mängden är mer än 10 ton men högst 500 ton per kalenderår, eller 2. avfallet är park- och trädgårdsavfall och den tillförda mängden är mer än 50 ton men högst 18 750 ton per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om behandlingen är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 21 kap. 2 eller 3 §. 90.171-1 T - Den tillförda mängden annat avfall än park- och trädgårdsavfall är mer än 100 ton men högst 500 ton per kalenderår. 90.171-2 T - Den tillförda mängden annat avfall än park- och trädgårdsavfall är mer än 10 ton men högst 100 ton per kalenderår. 90.171-3 T - Den tillförda mängden park- och trädgårdsavfall är mer än 50 ton men högst 18 750 ton per kalenderår. - 90.17001 T U Behandling av icke-farligt avfall genom biologisk behandling, om 1. avfallet inte är park- och trädgårdsavfall och den tillförda mängden är högst 10 ton per kalenderår, eller 2. avfallet är park- och trädgårdsavfall och den tillförda mängden är högst 50 ton per kalenderår. Animaliskt avfall 29 kap 32 § 90.241-i B Behandling av animaliskt avfall om den tillförda mängden avfall är mer än 10 ton per dygn eller mer än 2 500 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om behandlingen är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt någon av 5-17, 30 eller 31 §§. 90.241-i1 16 - behandla mer än 10 000 ton animaliskt avfall. 90.241-i2 10 - behandla mer än 2 500 ton men högst 10 000 ton animaliskt avfall. 29 kap 33 § 90.251 10 C Yrkesmässig behandling av animaliskt avfall om den tillförda mängden avfall är högst 10 ton per dygn eller högst 2 500 ton per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om behandlingen är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt någon av 5-17, 30 eller 31 §§. Återvinning för anläggningsändamål 29 kap 34 § 90.131 B Återvinning av icke-farligt avfall för anläggningsändamål på ett sätt som kan förorena mark, vattenområde eller grundvatten, om föroreningsrisken inte endast är ringa. 90.131-1 11 - Mer än 10 000 ton totalt upplagda massor på en och samma samman- hängande plats. 90.131-2 10 - Mer än 2 500 ton men högst 10 000 ton totalt upplagda massor på en och samma sammanhängande plats. 90.131-3 9 - Mer än 1 000 ton men högst 2 500 ton totalt upplagda massor på en och samma sammanhängande plats. 90.131-4 8 - Mer än 50 ton men högst 1 000 ton totalt upplagda massor på en och samma sammanhängande plats. 90.131-5 7 - Högst 50 ton totalt upplagda massor på en och samma sammanhängande plats. 29 kap 35 § 90.141 T C Återvinning av icke-farligt avfall för anläggningsändamål på ett sätt som kan förorena mark, vattenområde eller grundvatten, om föroreningsrisken är ringa. Uppgrävda massor 29 kap 36 § 90.361 8 B Behandling av farligt avfall som utgörs av uppgrävda massor, om mängden avfall är högst 2 500 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om behandlingen är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 25 eller 37 §. 29 kap 37 § 90.370 T C Behandling av avfall som utgörs av uppgrävda förorenade massor från den plats där behandlingen sker, om behandlingen pågår under högst en tolvmånadersperiod och inte är tillståndspliktig enligt 5-17, 21-25, 65-67 eller 70 a §§. Konvertering av smittförande avfall 29 kap 38 § 90.382 T C Konvertera smittförande avfall. Avvattning 29 kap 39 § 90.375 7 C Avvattning av icke-farligt eller farligt avfall, om mängden avfall som behandlas är högst 2 000 ton per kalenderår. Mekanisk bearbetning och sortering 29 kap 40 § 90.100 B Återvinning av mer än 10 000 ton icke-farligt avfall per kalenderår genom mekanisk bearbetning. Tillståndsplikten gäller inte 1. för att genom krossning, siktning eller motsvarande mekanisk bearbetning återvinna avfall för byggnads- eller anläggningsändamål, eller 2. om återvinningen är tillståndspliktig enligt 65 §. 90.100-1 20 - Den hanterade avfallsmängden är större än 50 000 ton per kalenderår. 90.100-2 12 - Den hanterade avfallsmängden är större än 10 000 ton men högst 50 000 ton per kalenderår. 29 kap 41 § 90.110 C 1. Yrkesmässigt återvinna icke-farligt avfall genom mekanisk bearbetning, om den tillförda mängden avfall är högst 10 000 ton per kalenderår, eller 2. genom krossning, siktning eller motsvarande mekanisk bearbetning återvinna avfall för byggnads- eller anläggningsändamål. 90.110-1 10 - Den hanterade mängden avfall är större än 10 000 ton per kalenderår, sammanräknat för både punkt 1 och 2. Den hanterade mängden avfall enligt punkt 1 får inte överskrida 10 000 ton. 90.110-2 9 - Den hanterade mängden avfall är större än 5000 ton men högst 10 000 ton per kalenderår, sammanräknat för både punkt 1 och 2. 90.110-3 8 - Den hanterade mängden avfall är högst 5 000 ton per kalenderår, sammanräknat för både punkt 1 och 2. 29 kap 42 § 90.70 B Sortering av icke-farligt avfall, om mängden avfall är mer än 10 000 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte för att sortera avfall för byggnads- eller anläggningsändamål. 90.70-1 11 - Den hanterade avfallsmängden är mer än 75 000 ton per kalenderår. 90.70-2 10 - Den hanterade avfallsmängden är mer än 10 000 ton men högst 75 000 ton per kalenderår 29 kap 43 § 90.80 6 C Sortering av icke-farligt avfall, om mängden avfall är 1. mer än 1 000 ton per kalenderår och avfallet ska användas för byggnads- eller anläggningsändamål, eller 2. mer än 1 000 ton men högst 10 000 ton per kalenderår i andra fall. - 90.8001 T U Sortering av icke-farligt avfall, om mängden avfall är högst 1 000 ton per kalenderår. Elavfall 29 kap 44 § 90.90 6 C Yrkesmässigt sortera, demontera eller på annat sätt behandla avfall som utgörs av elektriska eller elektroniska produkter innan ytterligare behandling. Anmälningsplikten gäller inte behandling av komponenter eller utrustning som innehåller isolerolja. Uttjänta fordon 29 kap 45 § 90.119 B Tömma, demontera eller på annat sätt yrkesmässigt återvinna sådana uttjänta motordrivna fordon som inte omfattas av bilskrotningsförordningen (2007:186). Tillståndsplikten gäller inte om återvinningen är anmälningspliktig enligt 46 § 2. 90.119-1 14 - Den hanterade avfallsmängden är större än 10 000 ton per kalenderår. 90.119-2 8 - Den hanterade avfallsmängden är högst 10 000 ton per kalenderår. 29 kap 46 § 90.120 7 C Tömma, demontera eller på annat sätt yrkesmässigt återvinna 1. uttjänta bilar som omfattas av bilskrotningsförordningen (2007:186), eller 2. andra uttjänta motordrivna fordon vars totalvikt inte överstiger 3 500 kilogram, om fordonen återvinns av en bilskrotare som är auktoriserad enligt bilskrotningsförordningen. Förberedelse för återanvändning 29 kap 47 § 90.29 T C Yrkesmässigt förbereda avfall för återanvändning. Lagring som en del av att samla in avfall 29 kap 48 § 90.30 B Lagring av icke-farligt avfall som en del av att samla in det, om mängden avfall vid något tillfälle är 1. mer än 30 000 ton och avfallet ska användas för byggnads- eller anläggningsändamål, eller 2. mer än 10 000 ton annat icke-farligt avfall i andra fall. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 56 a §. 90.30-1 11 -1. mer än 300 000 ton och avfallet ska användas för byggnads- eller anläggningsändamål, eller - 2. mer än 100 000 ton i andra fall. 90.30-2 9 -1. mer än 150 000 ton men högst 300 000 ton och avfallet ska användas för byggnads- eller anläggningsändamål, eller - 2. mer än 50 000 ton men högst 100 000 ton i andra fall. 90.30-3 8 -1. mer än 30 000 ton men högst 150 000 ton och avfallet ska användas för byggnads- eller anläggningsändamål, eller - 2. mer än 10 000 ton men högst 50 000 ton i andra fall. 29 kap 49 § 90.40 6 C Lagring av icke-farligt avfall som en del av att samla in det, om mängden avfall vid något tillfälle är 1. mer än 10 ton men högst 30 000 ton och avfallet ska användas för byggnads- eller anläggningsändamål, eller 2. mer än 10 ton men högst 10 000 ton annat icke-farligt avfall i andra fall. Anmälningsplikten gäller inte om verksamheten är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt 56 a eller 56 b §. - 90.4001 T U Lagring av icke-farligt avfall som en del av att samla in det, om mängden avfall vid något tillfälle är högst 10 ton. - 90.4002 2 U Återvinningsplatser för producentavfall (förpackningar) avsedda för allmänheten. 29 kap 50 § 90.50 B Lagring av farligt avfall som en del av att samla in det, om mängden avfall vid något tillfälle är 1. mer än 5 ton och utgörs av olja, 2. mer än 30 ton och utgörs av blybatterier, 3. mer än 50 ton och utgörs av elektriska eller elektroniska produkter, 4. mer än 30 ton och utgörs av impregnerat trä, 5. mer än 50 ton och utgörs av motordrivna fordon, eller 6. mer än 1 ton i andra fall. 90.50-1 12 - Om mängden farligt avfall vid något tillfälle är mer än 50 ton 90.50-2 11 - Om mängden farligt avfall vid något tillfälle uppgår till 6. mer än 10 ton men högst 50 ton annat farligt avfall. 90.50-3 9 - Om mängden farligt avfall vid något tillfälle uppgår till 1. mer än 25 ton men högst 50 ton olja, eller 6. mer än 5 ton men högst 10 ton annat farligt avfall. 90.50-4 8 - Om mängden farligt avfall vid något tillfälle uppgår till 1. mer än 15 ton men högst 25 ton olja, eller 6. mer än 2,5 ton men högst 5 ton annat farligt avfall. 90.50-5 6 - Om mängden farligt avfall vid något tillfälle uppgår till 1. mer än 5 ton men högst 15 ton olja, 2. mer än 30 ton men högst 50 ton blybatterier, 4. mer än 30 ton men högst 50 ton impregnerat trä, eller 6. mer än 1 ton men högst 2,5 ton annat farligt avfall. 29 kap 51 § 90.60 3 C Lagring av farligt avfall som en del av att samla in det, om mängden avfall vid något tillfälle är 1. mer än 200 kilogram men högst 5 ton och utgörs av olja, 2. mer än 1 500 kilogram men högst 30 ton och utgörs av blybatterier, 3. mer än 1 ton men högst 50 ton och utgörs av elektriska eller elektroniska produkter, 4. mer än 200 kilogram men högst 30 ton och utgörs av impregnerat trä, 5. högst 50 ton och utgörs av motordrivna fordon, eller 6. mer än 200 kilogram men högst 1 ton i andra fall. - 90.6001 T U Lagring av farligt avfall som en del av att samla in det, om mängden avfall vid något tillfälle är 1. högst 200 kilogram och utgörs av olja, 2. högst 1 500 kilogram och utgörs av blybatterier, 3. högst 1 ton och utgörs av elektriska eller elektroniska produkter, 4. högst 200 kilogram och utgörs av impregnerat trä, 5. högst 200 kilogram i andra fall. Långtidslagring, djupt bergförvar och underjordsförvar 29 kap 52 § 90.454-i 26 A Underjordsförvara mer än 50 ton farligt avfall. 29 kap 53 § 90.455 26 A Permanent lagring av kvicksilveravfall med minst 0,1 viktprocent kvicksilver i djupt bergförvar. Tillståndsplikten gäller inte om lagringen är tillståndspliktig enligt 52 §. 29 kap 54 § 90.457 17 A Underjordsförvara högst 50 ton farligt avfall. 29 kap 55 § 90.458 20 B Underjordsförvara icke-farligt avfall. Lagring i avvaktan på återvinning eller bortskaffande 29 kap 56 § 90.408-i 12 B Lagring av farligt avfall i avvaktan på sådan behandling som kräver tillstånd enligt 5, 6, 7, 8 eller 67 §, om mängden avfall vid något tillfälle är mer än 50 ton. Lagring av blandat bygg- och rivningsavfall, lättfraktion och stoft 29 kap 56 a 90.350 8 B Lagring på en annan plats än där avfallet uppkom av icke- farligt avfall § som består av blandat bygg- och rivningsavfall (avfallskod 17 09 04) eller lättfraktion och stoft (avfallskod 19 10 04), om mängden avfall vid något tillfälle är mer än totalt 1 000 ton. 29 kap 56 b 90.351 6 C Lagring på en annan plats än där avfallet uppkom av icke- farligt avfall § som består av blandat bygg- och rivningsavfall (avfallskod 17 09 04) eller lättfraktion och stoft (avfallskod 19 10 04), om mängden avfall vid något tillfälle är mer än totalt 10 ton och verksamheten inte omfattas av tillståndsplikt enligt 56 a §. Fartygsåtervinning 29 kap 57 § 90.451 30 A Återvinning av avfall genom sådant yrkesmässigt omhändertagande av fartyg som omfattas av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1257/2013 av den 20 november 2013 om återvinning av fartyg och om ändring av förordning (EG) nr 1013/2006 och direktiv 2009/16/EG, i den ursprungliga lydelsen. Radioaktivt avfall 29 kap 58 § 90.460 24 A Behandling av högaktivt radioaktivt avfall, slutförvara radioaktivt avfall eller lagra radioaktivt avfall. 29 kap 59 § 90.470 24 A Bearbeta, lagra, slutförvara eller på annat sätt hantera använt kärnbränsle, kärnavfall eller annat radioaktivt avfall enligt lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet eller strålskyddslagen (2018:396), om hanteringen inte är tillståndspliktig enligt 58 §. Lagring och avskiljning av koldioxid 29 kap 60 § 90.480 32 A Anläggning för geologisk lagring av koldioxid, om mängden koldioxid som är planerad att lagras är mer än 100 000 ton. 29 kap 61 § 90.485 27 B Anläggning för geologisk lagring av koldioxid, om mängden koldioxid som är planerad att lagras är högst 100 000 ton. 29 kap 62 § 90.500-i 27 B Avskiljning av koldioxidströmmar för geologisk lagring av koldioxid från industriutsläppsverksamheter som beskrivs i 1 kap 2 § industriutsläppsförordningen (2013:250). 29 kap 63 § 90.510 27 B Avskiljning av koldioxidströmmar för geologisk lagring av koldioxid från anläggningar som inte är tillståndspliktiga enligt 62 §. 29 kap 64 § 90.520 6 C Borrning i syfte att bedöma om en plats är lämplig för geologisk lagring av koldioxid. Andra verksamheter med återvinning eller bortskaffande 29 kap 65 § 90.406-i B Återvinna eller både återvinna och bortskaffa icke-farligt avfall, om den tillförda mängden avfall är mer än 75 ton per dygn eller mer än 18 750 ton per kalenderår och verksamheten avser 1. biologisk behandling, 2. behandling innan förbränning eller samförbränning 3. behandling i anläggning för fragmentering av metallavfall, eller 4. behandling av slagg eller aska. Om behandlingen enbart avser anaerob biologisk nedbrytning gäller tillståndsplikten endast om den tillförda mängden avfall är mer än 100 ton per dygn eller mer än 25 000 ton per kalenderår. 90.406-i-1 24 - Den hanterade avfallsmängden är större än 50 000 ton per kalenderår. 90.406-i-2 17 - Den hanterade avfallsmängden är större än 18 750 ton men högst 50 000 ton per kalenderår. 29 kap 66 § 90.405-i B Bortskaffa icke-farligt avfall, om den tillförda mängden avfall är mer än 50 ton per dygn eller mer än 12 500 ton per kalenderår och verksamheten avser 1. biologisk behandling, 2. fysikalisk-kemisk behandling, 3. behandling innan förbränning eller samförbränning 4. behandling i anläggning för fragmentering av metallavfall, eller 5. behandling av slagg eller aska. 90.405-i-1 24 - Den hanterade avfallsmängden är större än 50 000 ton per kalenderår. 90.405-i-2 17 - Den hanterade avfallsmängden är större än 12 500 ton men högst 50 000 ton per kalenderår 29 kap 67 § 90.435-i A Återvinna eller bortskaffa farligt avfall, om den tillförda mängden avfall är mer än 10 ton per dygn eller mer än 2 500 ton per kalenderår och verksamheten avser 1. biologisk behandling, 2. fysikalisk-kemisk behandling, 3. materialåtervinning av lösningsmedel 4. materialåtervinning av oorganiskt material, utom metaller och metallföreningar, 5. regenerering av syror eller baser, 6. återvinning av komponenter som används till att minska föroreningar, 7. återvinning av katalysatorer 8. omraffinering eller annan behandling för återanvändning av olja, 9. invallning, 10. sammansmältning eller blandning innan behandling i en samförbrännings- eller avfallsförbränningsanläggning eller innan avfallet behandlas enligt någon av de andra punkterna i denna paragraf, eller 11. omförpackning innan behandling i en samförbrännings- eller avfallsförbränningsanläggning eller innan behandling av avfall enligt någon av de andra punkterna i denna paragraf. 90.435-i1 32 - Den tillförda mängden avfall är mer än 25 000 ton per kalenderår. 90.435-i2 28 - Den tillförda mängden avfall är mer än 10 000 ton men högst 25 000 ton per kalenderår. 90.435-i3 17 - Den tillförda mängden avfall är mer än 2 500 ton men högst 10 000 ton per kalenderår. 29 kap 68 § 90.410 24 A Behandling av icke-farligt avfall, om den tillförda mängden avfall är mer än 100 000 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om behandlingen är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt någon annan bestämmelse i 29 kap. 29 kap 69 § 90.420 B Behandling av icke-farligt avfall, om den tillförda mängden avfall är mer än 500 ton men högst 100 000 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om behandlingen är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt någon annan bestämmelse i 29 kap. 90.420-1 20 - Den tillförda mängden avfall är mer än 20 000 ton men högst 100 000 ton per kalenderår. 90.420-2 14 - Den tillförda mängden avfall är mer än 10 000 ton men högst 20 000 ton per kalenderår. 90.420-3 10 - Den tillförda mängden avfall är mer än 2 500 ton men högst 10 000 ton per kalenderår. 90.420-4 8 - Den tillförda mängden avfall är mer än 1 000 ton men högst 2 500 ton per kalenderår. 90.420-5 7 - Den tillförda mängden avfall är mer än 500 ton men högst 1 000 ton per kalenderår. 29 kap 70 § 90.430 3 C Yrkesmässig behandling av icke-farligt avfall, om den tillförda mängden avfall är högst 500 ton per kalenderår. Anmälningsplikten gäller inte om behandlingen är anmälnings- eller tillståndspliktig enligt någon annan bestämmelse i detta kapitel. 29 kap 70 a 90.436 B Behandling av icke-farligt avfall genom kemisk behandling om den § tillförda mängden avfall är mer än 100 ton per dygn. Tillståndsplikten gäller inte om verksamheten är tillståndspliktig enligt 65 eller 66 §. 29 kap 71 § 90.440 A Behandling av farligt avfall, om den tillförda mängden avfall är mer än 2 500 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om behandlingen är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt någon annan bestämmelse i detta kapitel. 90.440-1 32 - Den tillförda mängden avfall är mer än 25 000 ton per kalenderår. 90.440-2 28 - Den tillförda mängden avfall är mer än 10 000 ton men högst 25 000 ton per kalenderår. 90.440-3 17 - Den tillförda mängden avfall är mer än 2 500 ton men högst 10 000 ton per kalenderår. 29 kap 72 § 90.450 B Yrkesmässig behandling av farligt avfall, om den tillförda mängden avfall är högst 2 500 ton per kalenderår. Tillståndsplikten gäller inte om behandlingen är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt någon annan bestämmelse i detta kapitel. 90.450-1 15 - Den tillförda mängden avfall är mer än 1 000 ton men högst 2 500 ton per kalenderår. 90.450-2 12 - Den tillförda mängden avfall är mer än 50 ton men högst 1 000 ton per kalenderår. 90.450-3 8 - Den tillförda mängden avfall är högst 50 ton per kalenderår. SKJUTFÄLT, SKJUTBANOR OCH SPORTANLÄGGNINGAR 30 kap 1 § 92.10 7 B Skjutfält för skjutning med grovkalibriga vapen (kaliber större än 20 millimeter) eller för sprängningar av ammunition, minor eller andra sprängladdningar. 30 kap 2 § 92.20 C Skjutbana som är stadigvarande inrättad för skjutning utomhus med skarp ammunition till finkalibriga vapen (kaliber mindre än 20 millimeter) för mer än 5 000 skott per kalenderår. 92.20-1 5 - Mer än 100 000 skott per kalenderår. 92.20-2 4 - Mer än 20 000 skott men högst 100 000 skott per kalenderår. 92.20-3 3 - Mer än 5 000 skott men högst 20 000 skott per kalenderår. - 92.2001 T U Skjutbana som är stadigvarande inrättad för skjutning utomhus med skarp ammunition till finkalibriga vapen (kaliber högst 20 millimeter) för högst 5 000 skott per kalenderår. 30 kap 3§ 92.30 5 C Permanent tävlings-, tränings- eller testbana för motorfordon. - 92.10001 6 U Golfbana med sammanlagt mer än 18 hål. - 92.10002 4 U Golfbana med sammanlagt högst 18 hål. - 92.10003 2 U Golfbana med sammanlagt högst 9 hål. TEXTILTVÄTTERIER 31 kap 1 § 93.10 5 C Tvätteri för mer än 2 ton tvättgods per dygn. Anmälningsplikten gäller inte om 1. utsläpp av vatten från verksamheten leds till ett avloppsreningsverk som är tillståndspliktigt enligt 28 kap. 1 eller 2 §, eller 2. verksamheten är anmälningspliktig enligt 19 kap. 4 §. - 93.1001 4 U Tvätteri för mer än 2 ton tvättgods per dygn om utsläpp av vatten från verksamheten leds till ett avloppsreningsverk som är tillståndspliktigt enligt 90.10. - 93.1002 T U Tvätteri för högst 2 ton tvättgods per dygn. BEGRAVNINGSVERKSAMHET 32 kap 1 § 93.20 7 B Krematorium. ÖVRIGA MILJÖFARLIGA VERKSAMHETER Lackering m.m. - 100.1001 3 U Förbrukning av mer än 20 ton färg eller lack eller mer än 10 ton pulver per kalenderår. - 100.1002 T U Förbrukning av högst 20 ton färg eller lack eller högst 10 ton pulver per kalenderår. Hantering av brom- eller fluorkarboner - 101.1001 6 U Omtappning av mer än 1 ton fullständigt halogenerade brom- eller klorfluorkarboner per år. - 101.1002 3 U Omtappning av mer än 100 kg men högst 1 ton fullständigt halogenerade brom- eller klorfluorkarboner per år. - 101.1003 T U Omtappning av högst 100 kg fullständigt halogenerade brom- eller klorfluorkarboner per år. - 101.1004 7 U Omtappning av mer än 10 ton ofullständigt halogenerade brom- eller klorfluorkarboner per år. - 101.1005 3 U Omtappning av mer än 1 ton men högst 10 ton ofullständigt halogenerade brom- eller klorfluorkarboner per år. - 101.1006 T U Omtappning av högst 1 ton ofullständigt halogenerade brom- eller klorfluorkarboner per år. Detaljhandel - 102.1001 T U Försäljning av kosmetiska produkter. - 102.1002 T U Försäljning av kemiska produkter. - 102.1003 T U Försäljning av kemiska produkter – primärleverantörer. - 102.1004 T U Försäljning av särskilt farliga kemiska produkter. - 102.1005 T U Försäljning av bekämpningsmedel. - 102.1006 T U Försäljning av sprängämnesprekursorer. - 102.1007 T U Försäljning av tryckimpregnerat virke. - 102.1008 T U Försäljning av varor. VK/ KK AK PN Beskrivning HÄLSOSKYDDSVERKSAMHETER Lokaler för undervisning och liknande 200.10-2 2 H Gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola 200.10-5 2 H Grundskola, anpassad grundskola, förskoleklass, specialskola, sameskola, eller internationell skola 200.10-6 2 H Förskola 200.10-7 T H Öppen förskola 200.10-8 T H Fritidshem och öppen fritidsverksamhet 200.10-9 T U Familjedaghem 200.10-10 T U Lokaler för undervisning Samlingslokaler och liknande 200.20-1 T U Samlingslokaler där många människor brukar samlas Skönhetsvård och liknande 200.30-4 T U Lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling och där verksamheten inte endast omfattas av lagen (2021:363) om estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar. 200.30-5 T H Verksamhet där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygieniska behandlingar som innebär risk för blodsmitta eller annan smitta på grund av användningen av skalpeller, akupunkturnålar, piercingverktyg eller andra liknande skärande eller stickande verktyg. 200.30-6 T U Solarium Vård och hälsa 200.40-1 T U Lokaler för vård eller annat omhändertagande Idrotts- och badanläggningar som är upplåtna för allmänheten eller som annars utnyttjas av många människor 200.50-1 T U Idrottsanläggningar, gym eller motsvarande 200.50-2 a 3 H Bassängbad med högst 5 bassänger 200.50-2 b 5 H Bassängbad med mer än 5 bassänger 200.50-3 T U Strandbad Boende 200.60-1 T U Byggnader som innehåller en eller flera bostäder och tillhörande utrymmen. 200.60-5 T U Hotell, pensionat och liknande lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds tillfällig bostad. 200.60-6 T U Campinganläggningar Djurlokaler 200.70-1 T U Lokaler för förvaring av djur. Kyltorn 200.80-1 2 H Verksamheter som uppför och/eller använder kyltorn. Ska inte tillämpas på kyltorn som ingår i en verksamhet som är tillstånds- eller anmälningspliktig enligt miljöprövningsförordningen (2013:251). Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt strålskyddslagen Dokumentnamn: Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt strålskyddslagen Beslutad av: Gäller för: Diarienummer: Datum och paragraf för [Kommunfullmäktige/Nämnd/Styrelse] Normgivning mot enskild [Nummer] beslutet: Dokumentsort: Giltighetstid: Senast reviderad: Dokumentansvarig: Taxor och avgifter [Fr o m datum och tills - [Funktion, förvaltning]. vidare] Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt strålskyddslagen 1 (3) Allmänna bestämmelser

§ 74 Revidering av Göteborgs Stads taxor för miljö- och

beslutstyp: godkännandediarienr: goteborg:-:2026:4313, goteborg:MKN:2026:4313
§ 74 Dnr MKN-2026-4313 Revidering av Göteborgs Stads taxor för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt miljöbalken och strålskyddslagen Beslut 1. Miljö- och klimatnämnden godkänner revidering av Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt miljöbalken i enlighet med tjänsteutlåtandets bilaga 1 med underbilagor. 2. Miljö- och klimatnämnden godkänner revidering av Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt strålskyddslagen i enlighet med tjänsteutlåtandets bilaga 2. 3. Miljö- och klimatnämnden hemställer att kommunfullmäktige fastställer att de reviderade taxorna i punkt 1-2 ska gälla från och med den 1 januari 2027. Handlingar Miljöförvaltningens tjänsteutlåtande daterat 2026-04-10 med bilagor Handlingar skickas till Kommunfullmäktige Dag för justering 2026-04-24 Vid protokollet Sekreterare Sara Alander Ordförande Justerande Klara Holmin (MP) Sarah Ullmark (M) Justering av protokollet har tillkännagivits genom anslag på kommunens anslagstavla 2026-04-24. Göteborgs Stad Miljö- och klimatnämnden, utdrag ur protokoll 1 (1) Miljöförvaltningen Tjänsteutlåtande Handläggare Utfärdat 2026-04-10 Sanela Rosenhall Diarienummer 2026-4313 Telefon: 031-368 39 08 E-post: sanela.rosenhall@miljo.goteborg.se Revidering av Göteborgs Stads taxor för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt miljöbalken och strålskyddslagen Förslag till beslut 1. Miljö- och klimatnämnden godkänner revidering av Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt miljöbalken i enlighet med tjänsteutlåtandets bilaga 1 med underbilagor. 2. Miljö- och klimatnämnden godkänner revidering av Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt strålskyddslagen i enlighet med tjänsteutlåtandets bilaga 2. 3. Miljö- och klimatnämnden hemställer att kommunfullmäktige fastställer att de reviderade taxorna i punkt 1-2 ska gälla från och med den 1 januari 2027. Sammanfattning Miljöförvaltningen har i samband med den årliga översynen av taxorna för miljö- och klimatnämndens verksamhet identifierat behov av ändringar i taxorna för nämndens verksamhet enligt miljöbalken och strålskyddslagen. Genomgången visar att nuvarande taxor inte fullt ut motsvarar förvaltningens verksamhet och att förändringar därför krävs, för att säkerställa rättssäker och ändamålsenlig tillämpning av taxorna. Förvaltningen föreslår därför följande ändringar: • Riskfaktorer och verksamhetskoder/klassningskoder läggs till, tas bort eller uppdateras i taxebilaga 2 respektive 3 till taxan för nämndens verksamhet enligt miljöbalken. I övrigt uppdateras timavgiften i 3 § för att motsvara 2026 års nivå och i 8 § utgår möjlighet att ta ut avgift för handläggning av anmälan enligt 11 kap., eftersom förvaltningen inte handlägger anmälningar av vattenverksamhet. • Tillägg av en ny bestämmelse som ger rätt att ta ut ersättning för kostnader för provtagning och undersökning av prov samt för kostnad för kontrollköp av den som tillsynen avser i taxan för nämndens verksamhet enligt strålskyddslagen. Förändringarna medför att vi får aktuella taxor utifrån förvaltningens nuvarande förutsättningar och gällande lagstiftning för respektive verksamhetsområde. Det möjliggör avgiftsuttag i de fall tillsynen ska finansernas genom avgifter. Göteborgs Stad Miljöförvaltningen, tjänsteutlåtande 1 (7) Bedömning ur ekonomisk dimension Timavgiften är oförändrad Timavgiften i förslaget till justerade taxor är oförändrad och ingen ändring av nuvarande taxors timavgift utöver kommande indexuppräkning enligt senare beslut är aktuell. Timavgiften som anges i förslagen till justerade taxor, 1 406 kronor, är 2026 års timavgift. Miljö- och klimatnämnden ska inför varje kalenderår besluta att justera timavgiften med den procentsats för det innevarande kalenderåret i Prisindex för kommunal verksamhet (PKV), som finns publicerad på SKR:s hemsida i oktober månad. En sådan justering görs i december i samband med beslut om nästkommande års budget. Förväntad inverkan på verksamhetsutövare Nedan redovisas vad förändringarna innebär utifrån respektive taxa. Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt miljöbalken Förslagen om ändrade eller nya avgifter i taxebilagorna innebär att vissa verksamhetsutövare får högre eller lägre tillsynsavgifter, och att vissa verksamheter som tidigare inte haft fast årlig tillsynsavgift nu kommer få det. Avgiftsändringarna har justerats utifrån aktuellt tillsynsbehov och aktuell lagstiftning för respektive verksamhetskod/klassningskod. De verksamhetsutövare som får höjd avgift, får fler tillsynstimmar som multipliceras med aktuell timavgift. För år 2026 är timavgiften 1406 kronor och för 2027 föreslås den indexuppräknas enligt senare beslut. I de berörda fallen kan effekten av högre eller ny avgift bli märkbar. I bedömningen nedan av avgiftens ökning är utgångspunkten avgiftsklassen. Riskpoäng som pågående verksamheter redan omfattas av eller riskpoäng som nya verksamheter får ingår inte, eftersom det varierar och är verksamhetsspecifikt. Lika så gäller om en verksamhet omfattas av flera olika verksamhetskoder/klassningskoder. En grupp av verksamhetsutövare som påverkas av höjd avgift är de som bedriver pågående avfalls- eller täktverksamheter, vilket omfattar cirka 25 verksamheter. Nya verksamheter som framöver vill bedriva anmälningspliktig verksamhet inom mekanisk bearbetning av avfall kommer även omfattas av en fast årlig tillsynsavgift i stället för timdebitering. För verksamheter som har verksamhetskod/klassningskod 90.110-1 och 90.110-2 innebär ändringen en avgiftsökning med 5624 kronor per år, vilket motsvarar 4 extra tillsynstimmar. Tidigare timdebiterade verksamheter som nu övergår till årsavgift kommer att få sin avgift baserad på årsproduktion. Detta innebär att avgiften blir 22 496 kronor, 28 120 kronor eller 33 744 kronor per år. En annan grupp av verksamhetsutövare som påverkas av nya eller höjda avgifter är de som bedriver verksamheter inom avfalls-, bygg- och rivningsbranschen och omfattas av de nya verksamhetskoderna/klassningskoderna 90.350 eller 90.351. Dessutom förväntas flera nya verksamheter som idag inte är anmälnings- eller tillståndspliktiga att bli det med anledning av regelförändringar, vilket medför ökade kostnader eftersom de nu kommer att få fast årlig tillsynsavgift. Baserat på tillgänglig information bedöms cirka 10 verksamheter kunna behöva söka tillstånd och därmed klassas enligt koden 90.350, vilket motsvarar en årsavgift på 22 496 kronor. För verksamhetskod 90.351, som avser anmälningspliktiga verksamheter, är årsavgiften 12 654 kronor. Hur många verksamheter Göteborgs Stad Miljöförvaltningen, tjänsteutlåtande 2 (7) som kommer att omfattas av denna kod är i nuläget inte möjligt att uppskatta, då förvaltningen saknar uppgifter om antalet berörda verksamheter. För verksamhetsutövare som får sänkt avgift innebär förändringen en ekonomisk lättnad. Den största gruppen som får en sänkt avgift bedriver skolverksamhet. Cirka 80 verksamheter får en sänkning av avgiften med 1 406 kronor, vilket motsvarar en tillsynstimme. Ett mindre antal verksamheter, färre än 10 hamnverksamheter får något större sänkning på 5 624 kronor, vilket motsvarar fyra tillsynstimmar. Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt strålskyddslagen Förslaget att införa en ny bestämmelse som möjliggör ersättning för kostnader för kontrollköp samt kostnader för provtagning och undersökning av prov i samband med solarietillsyn innebär ökade kostnader för verksamhetsutövarna. Detta beror på att de framöver behöver ersätta nämnden för de utlägg som uppstår i samband med tillsynen. För nämnden innebär förändringen en positiv ekonomisk effekt. Möjligheten att ta betalt för utlägg gör att tillsynen blir mer kostnadstäckande, då kontrollköp kan genomföras utan att nämnden själv behöver stå för dessa kostnader. Det finns cirka 60 solarieverksamheter i Göteborg och initialt behöver förvaltningen göra minst ett kontrollköp per verksamhet ungefär var tredje år. Soltidspriset ligger på 8–10 kronor per minut och för att kunna se prisuppgifter i mobilapp behöver saldo fyllas på. Den totala kostnaden per kontrollköp går därför inte att ange exakt, eftersom soltiden varierar mellan verksamheter och förvaltningen hittills inte fyllt på saldo i de mobilappar som används för att köpa soltid. Förvaltningen bedömer att den ändå är mindre kännbar för verksamhetsutövare, då den i de flesta fall uppskattas till hundra eller några hundratalskronor. Förväntad inverkan på stadens driftkostnader Kommunala verksamheter påverkas på samma sätt som andra verksamhetsutövare. För nämnden innebär förändringarna att intäkterna antingen ökar eller minskar inom respektive verksamhetsområde/klassningskod, beroende på om avgifterna höjs eller sänks. Nettoeffekten för nämndens intäkter förväntas vara liten. Sammantaget bidrar ändringarna till att säkerställa att nämnden tar ut avgifter som motsvarar tillsynsbehovet. Bedömning ur ekologisk dimension Förvaltningen bedömer att ändringarna i taxorna som innebär högre eller nya avgifter ger möjlighet att utföra den tillsyn som krävs inom aktuellt tillsynsområde. Det i sin tur bidrar till att förbättra miljö- och hälsoskyddsarbetet inom respektive tillsynsområde, exempelvis inom avfall och strålskydd. Bedömning ur social dimension Ändringen bidrar till att förvaltningen kan utföra säkrare tillsyn genom kontrollköp och bidra till att minska hälsoriskerna för de som solar eller vill sola. Göteborgs Stad Miljöförvaltningen, tjänsteutlåtande 3 (7) Bilagor 1. Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt miljöbalken Underbilagor: 1.1 Taxebilaga 1 Fast prövnings- eller handläggningsavgift 1.2 Taxebilaga 2 Riskklassning 1.3 Taxebilaga 3 Avgiftskoder för miljöfarlig verksamhet och hälsoskyddsverksamhet 2. Göteborgs Stads taxa för miljö- och klimatnämndens verksamhet enligt strålskyddslagen 3. Jämförelse mellan befintlig och föreslagen taxa för miljö och klimatnämndens verksamhet enligt miljöbalken Göteborgs Stad Miljöförvaltningen, tjänsteutlåtande 4 (7) Beskrivning av ärendet Miljö- och klimatnämnden har att ta ställning till förvaltningens förslag till reviderade taxor från 1 januari 2027 för nämndens verksamhet enligt miljöbalken och strålskyddslagen. Förvaltningen föreslår dels att nämnden ska godkänna reviderade taxor, dels att nämnden ska hemställa att kommunfullmäktige ska fastställa taxorna. Bakgrund Förvaltningen gör årligen översyn av taxorna för miljö- och klimatnämndens verksamhet för att säkerställa att de är aktuella och tillämpbara. Vid den senaste översynen 2025/2026 har det noterats att det finns behov av att ändra i taxorna för nämndens verksamhet enligt miljöbalken och strålskyddslagen. Översynen visar att de nuvarande taxorna inte i tillräcklig utsträckning motsvarar förvaltningens faktiska verksamhet. Det finns därför behov av att justera taxorna för att säkerställa att de tillämpas på ett rättssäkert och ändamålsenligt sätt. En uppdatering är nödvändig för att taxorna ska spegla dagens eller önskade arbetssätt, de krav som följer av gällande lagstiftning samt de tillsynsmetoder som behöver användas för att upprätthålla en effektiv och kvalitetssäkrad tillsyn. Förändringar i taxebilagor till taxan för nämndens verksamhet enligt miljöbalken De flesta föreslagna ändringarna finns i taxebilaga 2, tabell 2 och taxebilaga 3. Ändringarna redovisas i tjänsteutlåtandets bilaga 3 genom en jämförelse mellan befintlig taxa och föreslagen taxa. Riskfaktorer i taxebilaga 2, tabell 2 kan vara delar i en hälsoskyddsverksamhet som medför ökade risker eller ökat tillsynsbehov. Det kan ge extra riskpoäng som kan medföra fler tillsynstimmar och därmed högre årlig tillsynsavgift. I taxebilaga 3 anges verksamhetskoder/klassningskoder för miljöfarlig verksamhet och hälsoskyddsverksamhet samt vilken avgiftsklass koden tillhör. Bedömning av om och vilken årlig fast tillsynsavgift en verksamhet ska ha sker enligt kriterierna i bilaga 2 och 3. Utifrån ändringar i miljöprövningsförordningen och förvaltningens tillsynserfarenhet finns det nu behov av att göra dessa ändringar i bilagorna. Övriga ändringar i taxan är av redaktionell karaktär. Timavgiften i taxans 3 § har justerats för att motsvara 2026 års nivå och föreslås indexuppräknas enligt senare beslut. Delen om möjlighet att ta ut avgift för handläggning av anmälan enligt 11 kap. miljöbalken i taxans